Bush mohon maaf insiden Al-Quran dijadikan sasaran menembak

BAGHDAD 20 Mei – Presiden Amerika Syarikat (AS), George W. Bush memohon maaf kepada Perdana Menteri, Nuri al-Maliki atas tindakan seorang askar AS menjadikan naskhah al-Quran sebagai sasaran latihan menembak.

Stesen televisyen tempatan hari ini melaporkan, kenyataan dari Pejabat Perdana Menteri menyatakan, Bush telah menyampaikan permohonan maafnya kepada Nuri melalui satu panggilan telefon yang dibuat lewat malam tadi.“Perdana Menteri telah menerima permohonan maaf daripada Presiden AS George W. Bush berhubung insiden askar AS menjadikan naskhah al-Quran sebagai sasaran latihan menembak,” lapor stesen Al-Iraqia.

Menurut laporan itu, Nuri telah memaklumkan kepada Bush tentang kekesalan dan kemarahan rakyat serta kerajaan Iraq atas tindakan keji askar AS terbabit.“Bush memberitahu askar berkenaan akan dibicarakan,” lapor Al-Iraqia.Kabinet Iraq yang bermesyuarat hari ini menuntut askar berkenaan dikenakan tindakan keras dan memberi amaran “tindakan keras” akan diambil jika insiden serupa berulang lagi.

Semalam, komander tertinggi tentera AS, Mejar Jeneral Jeffrey Hammond telah bertemu pemimpin masyarakat dan mengeluarkan kenyataan memohon maaf mengenai insiden yang berlaku pada 11 Mei itu, dan berjanji akan mengambil tindakan tegas ke atas askar berkenaan.

Askar AS terbabit yang turut menulis kata-kata menghina di dalam kitab tersebut telah pun diarah meninggalkan Iraq. – Agensi

No comments: