Aku serikkkkk

Ikutilah luahan hati seorang pengguna di Malaysia. Pesanan untuk semua, berhati-hati semasa membeli kerana kalau tidak kita akan terpedaya seperti case study di bawah.::::


2 kes yang berlaku pada masa yang sama buat aku nak kongsi dengan semua supaya rasa geram tak terus terbuku dalam hati.

Kes 1 :
Pertengahan bulan 4, aku ke Pertama Kompleks, mula2 tu nak repair aje hp Samsung aku yang ada masalah LCD (dah pakai dekat 3 tahun. Beli kat Ipoh).

Nak jadi cerita, punya pandai tokey kedai HP tu bercakap sampai aku tak jadi repair sebaliknya beli lagi 2 biji HP. (Time tu duit ada lebih sikit..)

Motorola & Nokia baru... (Total dekat RM900)

Baru 1 minggu dah ada prob. Skrin berkelip2.

2 minggu lepas tu baru aku pergi komplen kat kedai tu semula. (Sebab tak dapat cari masa sesuai..)

Aku tunjuk masalah tu dan juga resit yang belum cukup 1 bulan tu.

Maka disini bermulalah BENGANG aku tu... antaranya :

1. Budak yang mula2 serve aku time beli dulu tu terus pass aku kat kawan dia.. (Sedangkan time tu dia free).

2. Antara kata2 yang aku terkilan :

- Waranti tak cover LCD, ...BLa..BLa..bla...
- Kalau mahu bikin pun dalam RM 200..
- Kalau you mahu "trade in " sama saya, saya angkat tinggi sikit dari kedai lain la. Saya kasi tolong sama you. Saya bole angkat RM150.00. kalau kedai lain pun dalam RM100.00…
Apa lagi.. macam-macam la perkataan keluar dari mulut aku..

- INI HP SAYA BELI DARI U JUGA MAA.. (jawapan dia – saya tahuuu….)
- U KATA ORI TAPI KENAPA BARU SATU MINGGU SUDAH KO.. PULAK TU TUKAR SPARE PART KENA BAYAR LAGI.. DULU TIME SAYA BELI KAT ZITRON 1 TAHUN WARANTI.. REPAIR FREE AJE..!! YOU PUNYA RE-CON KUT.. (jawapan – Itu Zitron maa.. dia jual pun sudah mark up.. kita A.P ..memang ORI tapi repair kena bayar maa..)
- KALAU MACAM TU..TAK TERJAMIN LA BELI SAMA U.. (jawapan - …….)
Time tu.. tuhan saja yang tahu perasaan aku.. Rasa macam nak hempok aje HP tu depan kedai tuu.. (Sebelum kesabaran aku sampai kemuncak aku terus blah macam tu..aje)
HP tu aku letak atas akuarium kat rumah aje.. Kasi ikan pakai…

Kes 2 :
Cerita hampir sama. Kebetulan masa beli pada hari yang sama. Cuma kali ni Sony PS2.
Kedai di Pudu Plaza.

Masalahnya, selepas 3 minggu tak boleh main game..

Asyik keluar masalah berkaitan “Format”.

Sama juga.. lepas pergi Pertama Kompleks tu.. aku pergi pulak Pudu Plaza.

Sebelum sampai tu aku dah kasi tau wife aku, kalau sama aja cerita dia… aku SERIK.. BELI BARANG ELEKTRONIK dari kedai/tempat macam tu..

Tekaan aku memang betul..

Macam diorang ni belajar guru yang sama..macam mana nak kelentong orang. Dia tengok barang tu dari luar aje..dan ..terus dapat conclusion
IC problem laa…

- MACAM MANA BARANG ADA NAMA (SONY) TAPI WARANTI TAK COVER. BELUM SEBULAN LAGI PAKAI ... (jawapan – memang itu macam maa..Waranti free labor aje.. barang tukar kena bayar maa…)
- BERAPA BANYAK SAYA MAHU BAYAR ? (Budget dalam RM 150.. saya tolong sikit laa..nanti kasi kurang sampai dalam 100 yang lebih saya top-up..)
- SO.. KALAU 2 HARI PAKAI SUDAH ADA PROB.. MACAM MANA SAYA TAU MUNGKIN INI BARANG SUDAH ROSAK TIME DI KEDAI U..? (itu tak bole buat apa maa..Ini barang susah mahu cakap..)
- U KASI TENGOK DULU LA.. SAYA RASA MUNGKIN TAK MUNGKIN IC PROB (aku nak sedapkan hati sendiri). (OK nanti siap saya call U)

Petang tu Tokey tadi call aku :
- Haloo.. Memang IC Motor problem. Saya bayar top up tolong sama U. U bayar RM50.00 saja..
- Aku terus datang kedai dan minta TEST.
- Aku balik dan sepanjang dalam kereta tu membebel kepada anak bini.. SERIK .. LAIN KALI NAK BELI, LEBIH BAIK CARI KEDAI YANG BETUL.
- TANYA BETUL2 WARANTI COVER APA…
- YANG PASTI .. DUA TEMPAT TU AKU TAK MAHU PERGI..

SERIIIIKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

No comments: