Sardin Merbahaya???

Assalamualaikum wbh..
Saya dilahirkan dari keluarga miskin. Ibu bapa saya mengusahakan kebun getah. Waktu kecil, apabila ibu atau bapa membeli ikan sardin dalam tin, ia seperti satu makanan mewah. Sejak kecil memang saya suka makan sardin. Apatah lagi kalau masakan sardin yang dimasak oleh arwah ibu..
Walau pun saya suka makan sardin, namun tidak berpeluang makan dengan kerap maklumlah bagi keluarga saya ketika itu, ia dianggap mahal.Harga ikan sardin dalam tin pada hari ini dikira amat murah.. Dalam lingkungan RM3 – RM4 sudah dapat satu tin sardin bersaiz besar. Kalau nak dibandingkan dengan membeli ikan kembung segar di pasar, rasanya lebih mudah dan murah membeli ikan sardin dalam tin.
Tidak perlu memproses buang perut dan membasuh dan membubuh garam dan kunyit. Pendek kata, kalau beli ikan sardin, buka penutup, potongkan sedikit bawang dan tumiskan dengan cili, dalam tempuh yang singkat sudah siap lauk ikan sardin.Tabiaat suka makan sardin saya berterusan sesudah kahwin. Namun tidak kerap kerana isteri kurang gemar ikan sardin. Setelah saya berkenalan dan berguru dengan arwah guru, barulah saya terpaksa berhenti terus dari makan ikan sardin. Arwah guru saya bertegas memberikan arahan kepada saya “JANGAN MAKAN IKAN SARDIN”.
Satu ketika setelah lama tidak makan ikan sardin, sewaktu saya makan tengahari bersama arwah guru, saya sangat terliur untuk makan lauk ikan sardin. Saya mengambil sepotong ikan sardin. Selepas itu, arwah guru saya tidak mahu bercakap dengan saya untuk beberapa jam kerana sangat marah kepada saya kerana mengambil lauk ikan sardin.Lama kelamaan saya terpaksa belajar untuk tidak makan lagi ikan sardin.
Alhamdulillah dengan pengalaman yang Allah berikan sepanjang bersama arwah guru dan terlibat dengan beberapa kes orang yang suka makan sardin, akhirnya kini saya memandang sangat jijik ikan sardin. Saya tidak akan memakan karipap ikan sardin dan sandwic sardin yang dihidangkan setiap kali mesyuarat di pejabat saya.Mari kita lihat ikan sardin. Sewaktu saya suka makan ikan sardin dahulu, saya sangat suka makan bahagian tulang ikan sardin kerana ia lembut. Bagaimanakah ikan sardin ini diproses sehingga semua tulangnya menjadi lembut??. Kalau kita membuat eksperimen sains yang mudah di rumah dengan merebus seekor ikan kembung selama 3 hari 3 malam secara berterusan, insya-Allah akan kita dapati bahawa tulang ikan kembung ini tidak akan lembut.
Mari kita ubah eksperimen ini dengan menggunakan pressure cooker memasak ikan kembung tersebut selama 3 hari 3 malam juga. Keputusannya akan tetap sama, tulang ikan kembung ini akan tetap keras.Apa yang ingin saya persoalkan di sini ialah mengapa tulang ikan sardin ini sedia lembut apabila dikeluarkan dari tinnya? Jawapannya ialah sudah tentu terdapat bahan kimia khas yang dimasukkan ke dalam tin ikan sardin ini yang telah bertindak balas dengan tulang ikan ini sehingga menjadikan tulang ini lembut.
Mengikut arwah guru saya, bahan kimia inilah yang menjadi ancaman kepada manusia apabila mereka memakan ikan sardin. Apakah ancaman kepada manusia apabila memakan ikan sardin? Pemerhatian pertama atau kes pertama yang gunakan sebagai bahan bukti buruknya amalan makan sardin ialah kes seorang jiran saya yang terpaksa dibuang keseluruhan rahimnya kerana ketumbuhan fibroid di dalam rahimnya. Semenjak sekian lama saya berjiran dengan hamba Allah ini, saya memang tahu melalui anak-anak saya yang kerap ke rumahnya bahawa hamba Allah ini memang gemar memakan ikan sardin dan mee maggi.
Maklumlah bagi seorang wanita dengan kerjaya besar yang sentiasa sibuk dan tiada orang gaji, penyelesaian mudah ialah memasak nasi berlauk ikan sardin dan kalau ingin lebih ringkas, stok mee maggi sentiasa tersedia.Hamba Allah ini telah kehilangan rahimnya semenjak usianya awal 40an. Begitulah, jikalau kerap seseorang terutama sekali orang perempuan gemar makan sardin, jawapannya, pelbagai tumor seperti fibroid di dalam rahim akan insya-Allah diberikan oleh Allah. Fibroid sebenarnya adalah sejenis kanser benign yang tidak merebak ke bahagian lain tubuh.
Sebenarnya berdasarkan pemerhatian-pemerhatian lalu ini boleh dirumuskan seolah-olah di dalam tin ikan sardin terdapat sejenis bahan kimia yang bersifat karsinogen (bahan kimia penyebab kanser). Apabila kerap dan sudah cukup tempuhnya, ia akan menyebabkan tumor atau kanser samaada benign atau malignan. Namun dalam pemerhatian saya ia banyak menyebabkan fibroid dalam rahim dan tumor.
Antara sampel kajian saya yang suka dan kerap makan sardin ialah seorang hamba Allah yang secara tiba-tiba sewaktu mengandungkan anak keduanya iaitu seorang anak perempuan tiba-tiba mengidam makan ikan sardin.. Hampir setiap hari sepanjang mengandungkan anak perempuannya ini hamba Allah ini akan makan ikan sardin. Akibat dari tabiaat ini, sebaik sahaja anak perempuan keduanya ini dilahirkan, terdapat ketumbuhan pada rahim bayi perempuan ini. Pembedahan terpaksa dilakukan ketika bayi ini berusia kalau tidak silap saya 3 bulan. Begitulah azab diperolehi dari tabiaat gemar makan ikan sardin.
Namun saya bersyukur kepada Allah swt kerana sebenarnya isu makan ikan sardin inilah yang antara menjadi punca sehingga akhirnya hamba Allah ini belajar ilmu agama dari saya sehingga pelbagai amalan syirik dan tangkalnya alhamdulillah telah dapat dibuang. Hamba Allah ini kini alhamdulillah telah menjadi antara murid saya yang banyak sekali mendapat pelbagai rahmat dari Allah walaupun dahulunya jahil.
Sebagai latihan pengukuhan kepada para pembaca budiman semua, cuba lah buat sedikit kajian ke atas mana-mana kenalan atau saudara mara yang pernah mengalami sebarang kes tumor atau fibroid dan selepas itu kajilah sejarah permakanan mereka ini. Kemungkinan besar mereka ini memang gemar dan kerap makan ikan sardin. Dengan itu marilah pembaca sekelian memboikot makan ikan sardin semoga insya-Allah dijauhkan Allah dari terkena sebarang penyakit berkaitan tumor, fibroid atau sebarang penyakit kanser lainnya.Sekian untuk kali ini. INGAT, jangan makan ikan sardin.
Wassalam wallahualam
View technorati.com

CARI KERJA KOSONG...

Pada suatu hari seorang lelaki yang agak berumur bernama Abu merayau-merayau dari satu kedai ke satu kedai. Tujuannya adalah untuk mencari kerja.Tetapi agak malang kerana disebabkan umurnya yang agak tua, dan waktu tu ekonomi sedang meleset, tidak ada satu tempat pun yang menawarkan kerja untuknya.Maka Pak Abu yang malang tersebut pulang kerumah menemui isterinya dengan hampa.

Isterinya memujuk dan memberi semangat supaya suaminya mencuba lagi tanpa merasa putus asa. Disebabkan terlalu penat suaminya terus melelapkan mata.Esok paginya, si suami bangun awal-awal pagi, terus keluar rumah untuk mencuba nasib sekali lagi, manalah tahu, kalau kalau hari ni boleh dapat kerja fikirnya. Tetapi ceritanya serupa saja, tak ada siapa yang mahu memberinya kerja.

Walau macamana pun Pak Abu masih tak putus asa, hari seterusnya dia masih lagi pergi dari satu tempat kesatu tempat untuk bertanyakan kerja kosong. Setelah puas mencari tetapi gagal, Pak Abu mengubah taktik dan meminta kerja ditempat lain. Dia pun terus pergi ke zoo.
Pak Abu: Sini ada kerja kosong ke?
Penjaga Zoo: Mana ada kerja kosong sini pakcik.
Pak Abu: Tolonglah dapatkan pakcik apa-apa kerja, pakcik ni orang susah.
Penjaga Zoo: Ginilah pakcik, kalau pakcik nak sangat kerja, sini ada satu kerja, disebabkan banyak sangat binatang disini mati pasal tak cukup makan, nak tak pakcik pakai sarung monyet dan berlakun jadik monyet, tapi kena duduk dalam kandang je lah.
Pak Abu: Berapa upahnya?
Penjaga Zoo: Tak berapa mahal pakcik, sehari RM15 je.
Pak Abu: Baiklah nak, daripada tak ada kerja, jadik monyet, monyet lah, janji dapat duit. Asalkan pakcik boleh makan anak beranak.
Penjaga Zoo: Kalau macam tu esok pepagi pakcik kena datang, dekat sini ada sarung monyek, dan pakcik masuk kandang no4, tau!Pak Abu: Baiklah nak.
Penjaga Zoo: Tapi pakcik kena datang sebelum pukul 7 tau, jangan sampai orang ramai datang dulu dari pakcik.
Pak Abu: Baik nak.
Keesokkan harinya, pagi-pagi lagi dengan penuh semangat Pak Abu pun pergi ke Zoo tersebut. Penjaga zoo telah pun bersedia menunggunya dan memberikan pakaian monyet pada Pak Abu. Inilah hari pertama Pak Abu bekerja sebagai pelakon.

Bukan main semangat dia lagi.Dengan penuh ceria Pak Abu mengenakan pakaian monyet lalu masuk kekandang no 4. Ceria sungguh, lompat sana , lompat sini, bergayut sana , bergayut sini. Tak lama kemudian orang ramai mula berkunjung ke zoo tersebut, lagilah bermangat Pak Abu, lagi galak dia melompat, lagi pun bukannya orang tahu siapa dalam sarong tersebut, apa nak dimalukan fikirnya.Berjam-jam Pak Abu melompat kesana kemari tanpa mengenal penat, maklumlah hari pertama kerja.

Kadang-kadang Pak Abu tersasul jugak, bersalam pada orang yang datang kekandangnya. Tiba-tiba satu tragedi yang sangat menyayat hati telah berlaku. Tragedi yang amat sedih dan telah memasukkan nama Pak Abu di muka akhbar. Berita yang amat menggemparkan.Pak Abu terlalu galak melompat, terlajak dan termasuk ke kandang harimau. Harimau tersebut merupakan harimau siberia jantan, dan lebih malang pula harimau tersebut sudah beberapa hari tidak makan. Makanan yang selalu diberikan adalah daging lembu sebanyak lima kilo sehari. Harimau itu sangat lapar.

Ia merenung tepat ke arah Pak Abu yang memakai topeng monyet itu.Pak Abu bergegas bangun untuk melompat semula kekandang asalnya. Tetapi kakinya kaku seolah olah tidak bertenaga. Dia cuba berdiri tetapi jatuh semula, mungkin terkena badi harimau agaknya. Harimau mula memandang tepat kearah Pak Abu, kaki hadapannya mengais ngais kebelakang, sambil mengaum, ia menunjukkan gigi taringnya yang tajam dan berkilat,Pak Abu menggigil dan terkencing.

Mula dia terbayang, begini rupa kesudahan hidupnya, diratah harimau pada hari pertama ia bekerja. Wajah isteri mula terbayang, bagaimana nanti fikirnya, bila isterinya mengambil jasadnya yang mungkin tidak sempurna lagi, koyak sana , koyak sini, robek sana , robek sini, mungkin keseluruhannya berlumuran darah.Pak Abu lemah tidak bermaya. Harimau setapak demi setapak maju untuk menerkam Pak Abu. Sesekali ia menunjukkan taringnya lagi.

Kepalanya mula tunduk tanda bersedia untuk menerkam, punggungnya mula terjungkit naik ke atas, ekornya mula bergoyang goyang, kaki hadapannya mula diluruskan kedepan, kaki belakang mula memasang kuda-kuda.Pak Abu hanya mengigil dan menangis sahaja, tiada daya seorang tua untuk melawan. Ketika ini nasibnya diserah bulat-bulat kepada Tuhan.
Harimau itu mula memasang kuda-kuda untuk menerkam, tiba-tiba, sesuatu yang ajaib telah berlaku, harimau itu boleh bersuara, boleh bercakap, katanya "Janganlah takut Pakcik, saya pun macam pakcik jugak, pakai sarung harimau, cari makan pakcik!."Bulat mata Pak Abu bila mendengar kata-kata harimau itu..
"La.. orang jugak ke..."
View technorati.com

Wanita dan unsur-unsur di dalamnya..

Walau apa pun, Allah yang Maha Mengetahui segala sesuatu...

Baca dan fikirkan dimanakah anda.Saya rasa apa yang dikatakan ada kebenarannya.
Apakata kita kongsi dan hayati bersama pengetahuan ini.
Penentuan unsur seseorang ditentukan oleh anak yang keberapa dalam keluarga:-
a) TANAH - anak pertama, kelima, kesembilan.
b) AIR - kedua, keenam, kesepuluh
c) API - ketiga, ketujuh, kesebelas
d) ANGIN- keempat, kelapan, keduabelas

WANITA BERUNSUR TANAH

1) Merendah diri,serta hormat dan patuh, setiaserta rela berkorban.
2) Tidak cerewet, tidak meninggi diri, tidaksombong dan bukan seorang pemarah.
3) Tenangdiri, aman, dan memberi sokongan.
4) Tidak suka membantah atau membangkang.
5) Berwatak manis, lemah lembut, bersih dansentiasa menjaga kecantikan.

WANITA BERUNSUR AIR

1) Menghidupkan hati pasangan dan pemberisemangat.
2) Mengambil berat.
3) Hatinya bersih dan boleh membahagiakanpasangan.
4) Menenangkan pasangan.
5) Sangat romantis.
6) Mudah menangis.
7) Cintanyasentiasahangat dan memberahikan.

WANITA BERUNSUR API

1) Cergas, cepat dlm gerak geri dan tangkasmenguruskan rumahtangga.
2) Penasihatyang baik.
3) Pandaidancekap mengurus rumahtangga.
4) Pandaimenghiasdiri agar kelihatan cantik selalu.
5) Berwaspadaselalu.

WANITA BERUNSUR ANGIN

1) Lemah lembut dan menenangkan.
2) Pandai bermain kata dan memujuk rayu.
3) Sopan santun dan berbudi pekerti mulia.
4) Bijak mewujudkan suasana selesa.
5) Hati yang cepat berubah ubah

Walau apa pun, Allah yang Maha Mengetahuisegala sesuatu...
View technorati.com

Inspirasi dari Tan Sri Syed Mohktar Al-Bukhary

L/belakang Syed Mokhtar
- Umur - 53 tahun
- Pendidikan - SPM
- Mula berniaga - 19 tahun (jual beli lembu dan kerbau)
- Kekayaan Terkini -RM1,425 juta- Ke 7 terkaya di Malaysia- Ke 32 terkaya di Asia Tenggara (Forbes)
- Antara syarikat miliknya - MMC, Pelabuhan Tg. Pelepas, BERNAS, Gardenia, DRB-HICOM dan Bank Muammalat
- Kereta - Proton Perdana
- Sumbangan sosial -Yayasan Al-Bukhary, institusi pengajian untuk 3,000 pelajar, Muzium Kesenian Islam, Kompleks Al-Bukhary, menaja kelas tuisyen untuk pelajar Melayu, pengindahan Masjid Negara, sumbangan RM1 juta untuk Tabung Tsunami dan menaja setiap tahun penghantaran rakyat Malaysia yang tak mampu untuk tunaikan haji.
- Bagaimana sumbangan sosialnya bermula - Bila mana ibunya menyuruh memberikan sebahagian elaun (RM750.00) pertamanya sebagai pengarah syarikat beras kepada jiran yang susah. Sebahagian lagi (RM750.00) ibunya simpan. Selain itu, ibunya juga menyuruh beliau menghantar lampu kerosen ke surau-surau untuk menerangi kegiatan sepanjang malam bulan Ramadhan. Dari situ bermulalah pembentukan peribadi dan pemikiran Syed Mokhtar yang kita kenali hari ini.
1. Ada sebab kenapa saya bekerja seperti tiada hari esok. Agenda sosial dan kerja-kerja kemasyarakatan itulah antara sebabnya. Saya mahu meninggalkan warisan untuk anak bangsa yang kekal berpanjangan
2. (berkenaan know who) Bangsa lain tak mengapa tapi orang Melayu kena berdamping dengan orang politik sedikit-sedikit. Tapi masalahnya kita tidak mahu melalui kesusahan; banyak yang mahu senang dengan mendampingi orang politik semata-mata.
3. Tiada apa-apa rahsia. Saya ini hamba Allah biasa, budak dangau macam saudara semua juga. Tuhan jadikan manusia ini sama sahaja. Proses kematangan saya yang membezakannya. Saya percaya sesiapa pun boleh menjadi apa sahaja asalkan mereka berusaha dengan tekun. Tetapi tentulah ia memakan masa. Tiada jalan singkat.
4. Saya mengenali kekuatan dan kelemahan saya. Apa yang tidak mampu buat saya akan minta orang lain tengok-tengokkan. Saya melalui jalan yang susah tapi itulah jalan yang kekal.
5. Kita perlu menggunakan kepakaran mereka (bangsa Cina) kerana mereka jauh lebih maju dan mahir daripada kita. Apa yang kita kurang faham kita berkongsi dengan tujuan untuk belajar dengan mereka. Apabila sudah faham baru kita boleh menjaga kepentingan kita.
6. Saya sedih melihat sistem sekolah pondok di Kedah. Saya ada cita-cita mahu memodenkan sekolah pondok. Kita kena maju.
7. Saya terlibat dalam perniagaan ini kerana saya tiada pilihan lain.
8. Untuk memajukan perniagaan, memang kena banyak sabar dan kuat berusaha.
9. Tidak ada jalan singkat. Saya belajar tentang perniagaan ini sejak kecil lagi dan saya juga biasa kena tipu.
10. Saya pun suka kemewahan. Saya pun suka tengok dunia, ke Tokyo, New York dan London. Saya pun suka pakai baju elok. Tapi kita hendak bermewah setakat mana, hendak pakai baju banyak mana, hendak tidur dalam berapa rumah satu malam, hendak makan pun sampai larat mana ?
11. Dalam hidup ini kita sebenarnya tidak ada status; ada masa di atas, ada masa di bawah.
12. Ketika Allah memberika kemewahan, kita kena turun ke bawah, tengok mana-mana yang boleh dibantu. Allah beri rezeki melalui kita untuk kita tolong orang lain. Rezeki itu bila-bila masa dia boleh ambil balik. Jika ada orang korporat Melayu yang tidak mahu turun ke bawah mungkin kerana bayangan duit itu lebih kuat daripada yang lain.
13. Korporat Cina turun ke bawah membantu. Orang Cina ada pelbagai persatuan. Kita tidak ada; kalau ada pun berpecah. Orang Melayu kita tidak mahu bekerjasama kerana perasaan dengki menguasai diri. Sudahlah tak mahu berusaha, apabila orang lain berusaha mereka marah
14. Rezeki yang ada itu sebenarnya untuk orang lain. Memang dari segi hukum pun begitu. Kita kena keluar zakat dan fitrah. Tetapi zakat fitrah banyak mana sangat. Islam agama yang adil; ia minta sedikit saja. Oleh itu, kalau ada duit yang lebih ia seharusnya dibelanjakan dengan baik.
15. Saya tak kisah kalau saya tak buat semua ini. Saya boleh tak buat apa-apa dan balik ke Alor Star. Tetapi saya rasa hidup ini sia-sia. Orang Kedah kata kalau mati nanti mata tidak tutup rapat kerana tanggungjawab depan mata kita tidak buat. Orang lain ambil kekayaan kita, ambil hak kita dan pergunakan kita, kita masih tidak buat apa-apa !
16. Saya ada emotional attachment kepada agama, bangsa dan ummah. Saya bukan individualistik. Diri saya tidak penting. Pangkat dan gelaran ini kepada saya tidak mustahak.
17. Saya sedih media tonjolkan saya begini. Saya malu kerana orang Cina kaya beratus-ratus kali ganda daripada saya. Tapi saya tahu orang Melayu kalau hendak berjaya kena kerja kuat tidak kira siang malam. Kita ada kekuatan yang tuhan beri melebihi daripada bangsa lain. Tetapi untuk maju kita perlu berusaha.
18. Saya asal daripada tidak ada apa-apa. Apa yang saya tidak tahu saya belajar, minta tolong daripada orang. Saya tidak malu. Saya bukannya mencuri. Saya usaha sendiri. Sikap pemalas dan pemalu ini yang orang Melayu kena atasi. Kita kena berani kerana benar. Apabila kita dapat keuntungan dan rezeki lebih, bolehlah kita menolong orang.
19. Kaya itu bukanlah kepada diri sendiri. Kaya itu adalah kepada kumpulan perniagaan ini, kepada bangsa dan kepada orang ramai. Saya hanya memegangnya untuk sementara sahaja.
20. Saya tiada keinginan untuk menyimpan kekayaan ini untuk anak dan isteri. Duit ini tidak akan kekal. Saya percaya hanya perkara yang baik yang kita lakukakan akan kekal. Bukan duit yang akan melindungi saya nanti tapi apa yang saya lakukan sekarang.
21. Saya perlu terus mencari peluang dan perniagaan lain supaya kita terus dapat bantu orang lain mengembangkan diri masing-masing. Saya bukan buat semua ini untuk diri saya semata-mata.
22. Ada juga yang saya usaha tapi tak dapat dan orang tak tahu. Apa yang saya dapat itu yang jadi masalah kononnya Syed Mokhtar sapu semua. Bangsa lain memegang pelbagai kepentingan dalam ekonomi, siapa pun tak kata apa. Ini masalah orang Melayu. Di kampung orang Melayu berpecah kerana politik, di bandar berpecah kerana ini (wang).
23. Saya percaya kalau rezeki itu Allah beri kepada saya ia bukan untuk saya tetapi untuk orang ramai juga. Orang tidak tahu banyak syarikat yang saya ada ini gagal dan tidak maju kepada saya tetapi orang tidak tahu.
24. Banyak orang percaya bahawa dia mesti ada RM10 juta atau RM20 juta dalam tangan baru hidup boleh selamat. Ini yang menyebabkan mereka hanyut daripada menolong orang lain. Mereka lebih takutkan diri sendiri. Mereka lupa bahawa kekayaan tidak boleh membantu selama-lamanya.
25. Orang kata saya takda duit tapi banyak hutang. Orang berniaga mana yang tak berhutang. Tapi mesti tahu bagaimana hendak meminjam dan membayarnya semula. Ada cara boleh kita buat.Tapi sebelum berhutang RM100 juta mesti sudah fikir bagaimana hendak membayarnya balik. Mesti ada tanggungjawab. Banyak orang mahu senang tapi tidak ramai yang mahu bertanggungjawab.
26. (perasaan setiap kali mendapat rezeki). Saya ini kata orang Kedah, lebai kodok bukan lebai pondok. Tapi saya tahu hal-hal asas. Kalau mahu saya minta terus dari tuhan. Tuhan beri manusia akal dan fikiran. Kalau hendak pakai baju dan seluar biarlah padan dengan badan.
27. Kesenangan yang saya perolehi ini datang dengan tanggungjawab (bila pinjam bayar balik dan buat amal jariah). Kalau hendak dibandingkan dengan bangsa lain, perniagaan saya ini tidak ada apa. Tetapi walaupun sedikit tetapi yang sedikit itu ada berkatnya.
28. Saya suka kalau nikmat sedikit yang saya dapat itu orang lain boleh berkongsi sama.
29. Saya kadang-kadang kecewa dan sedih melihat anak orang alim yang sesetengahnya lupa diri setelah mendapat kekayaan. Saya pun sama seperti orang lain suka hendak ke luar negara tetapi kita tidak boleh lupa kubur kita dan asal usul kita. Di kampung kita mungkin ada jiran-jiran yang perlukan bantuan.
30. ......kalau tidak mungkin saya sudah ke Haatyai dan jadi nakal. Saya manusia yang banyak buat kesilapan. Tetapi saya insaf, beristighfar dan jalan lagi. Sejak awal saya ada kesedaran mahu mengekalkan hak kita sebagai orang Melayu.
31. Saya kata kepada diri sendiri kalau kerana itu saya terpaksa bersusah sedikit pun tidak mengapa.
32. Kekayaan ini tuhan beri kepada saya untuk saya menolong orang lain pula. Saya percaya kepada keberkatan rezeki. Hari ini kita tolong orang, esok lusa orang akan tolong kita pula dengan cara yang lain.
33. Kalaupun tidak sanggup tunggu 34 tahun seperti saya berilah sedikit masa untuk faham selok belok perniagaan, Insya Allah boleh maju.
34. Kita jangan cepat putus asa. Putus asa boleh tapi kena cepat-cepat kuatkan semula semangat untuk bangkit balik. Jangan jadikan agama hanya satu tempat untuk kita bergantung apabila kita susah. Tanggungjawab ibadah adalah tugas seharian.
35. Lifestyle ? Saya tidak ada lifestyle yang kena masuk kelab sana dan sini. Tapi tak semestinya saya tidak boleh turun ke kelab. Orang Melayu kalau hendak ke depan mesti ada cara hidup yang fleksibel, boleh naik dan turun.
36. Lifestyle ini sebenarnya satu penyakit. Saya biasa pakai Mercedes tapi sekarang saya pakai Proton Perdana untuk sokong kereta nasional. Kereta itu pun cukup untuk bawa saya ke mana-mana.
37. Tiada sebab orang kenapa Melayu tidak boleh maju. Ini saya berani perang dengan sesiapa pun. Orang Melayu boleh maju. Kalau saudara jadi wartawan saudara kena tanam semangat suatu hari nanti mahu ambil alih akhbar ini. Tidak ada sebab kenapa ia tidak boleh berlaku.
38. Kejayaan dan kelemahan orang Melayu bukan disebabkan oleh bangsa kita dan agama kita. Ia berkait dengan sikap dan cara kita berfikir. Gigih, tekun dan tidak mudah putus asa merupakan kunci kejayaan kita. Tapi perkara ini kurang wujud dalam cara orang Melayu berfikir.
39. Tuhan memberi peluang kepada siapa saja yang bekerja kuat. Apa yang ada pada saya ini hanya usaha. Kalau anak dangau macam saya boleh, tidak ada sebab orang lain terutama mereka yang dari pekan tidak boleh.
40. Kita tidak usahlah selalu mengulang-ulang perkara yang boleh memberikan kesan psikologi negatif kepada orang Melayu (kereta dan rumah besar). Kita kena kurangkan bercakap tentang kereta besar dan rumah besar. Sesiapa pun mahu pakai kereta mewah tapi bukan itu matlamatnya.
41. Orang Melayu sebenarnya kena membantu diri sendiri, kena bekerja keras dan fokus.
42. Sikap merendah diri perlu sentiasa ada dalam diri seseorang walau setinggi mana pun kejayaan dicapai.
43. Apa yang saya buat ini (kerja-kerja sosial) semuanya bermula daripada didikan orang tua saya sendiri.
44. Saya sendiri berhutang sambil berniaga dan buat sumbangan amal jariah. Saya tak mahu tunggu hutang habis baru hendak buat semua ini. Saya takut kalau hutang habis saya pun mati dan apa pun tak sempat saya buat.
45. Saya biasa saja. Hidup saya tidak berubah, dari dulu beginilah. Saya terima apa saja nikmat yang diberikan oleh Allah. Tidak ada segelas air, ada setengah gelas pun saya bersyukur.
46. Kalau kerana sedikit bantuan itu mereka lulus peperiksaan dan hidup mereka menjadi lebih baik, saya sudah gembira. Saya tidak boleh buat banyak. Alhamdulillah, lebih baik buat sedikit daripada tidak buat langsung.
47. Saya tiada minat untuk beli kapal layar atau kapal terbang. Saya fikir kalau saya beli sesuatu biarlah orang ramai boleh pakai. Saya suka kalau saya beli sesuatu yang mahal, biarlah orang ramai boleh pakai.
48. Saya gembira dapat membantu. Saya mahu orang lain merasai (kesenangan) apa yang saya pernah rasa. Saya tahu bagaimana perasaanya. Saya kata kepada diri saya, apa yang saya dapat saya mesti beri orang lain merasainya sama. Jangan beri kurang, lebih tak mengapa. Itu yang membuat hati saya seronok.
49. Saya rasa saya ingin menyumbang lebih daripada ini. Saya kata kepada kawan-kawan ini baru warm-up saja; kita belum berjalan lagi.
Saya rasa kita terlalu banyak ketinggalan.
View technorati.com

Bateri Nokia yg Berbahaya

Anyone of you or your other family members using the following Nokiaphones ?
Nokia 1100, Nokia 1100c, Nokia 1101, Nokia 1108, Nokia 1110,
Nokia 1112,Nokia 1255, Nokia 1315, Nokia 1600, Nokia 2112,
Nokia 2118,Nokia 2255, Nokia 2272, Nokia 2275, Nokia 2300,
Nokia 2300c, Nokia 2310,Nokia 2355, Nokia 2600, Nokia 2610,
Nokia 2610b, Nokia 2626,Nokia 3100, Nokia 3105, Nokia 3120,
Nokia 3125, Nokia 6030, Nokia 6085,Nokia 6086, Nokia 6108,
Nokia 6175i, Nokia 6178i, Nokia 6230,Nokia 6230i, Nokia 6270,
Nokia 6600, Nokia 6620, Nokia 6630, Nokia 6631,Nokia 6670,
Nokia 6680, Nokia 6681, Nokia 6682, Nokia 6820,Nokia 6822,
Nokia 7610, Nokia N70, Nokia N71, Nokia N72, Nokia N91, NokiaE50, Nokia E60
Nokia is recalling back the battery - BL 5C..... If you happen to use that
battery, pls go to this website to check the serial number and see if itsone of those affected..... Battery might overheat and explode :http://www.nokia.com/batteryreplacement
View technorati.com

Datuk Syukri-Suami Azharina



Azharina kongsi cerita cintanya bersama Datuk Syukri"Sebelum ini saya memang tak tahu yang dia seorang ahli politik dan peguam . Dia menyamar jadi pemandu lori dan saya pula cakap tak bekerja."Selepas tu dia dapat nombor telefon saya melalui adiknya dan menghantar mesej yang ingin berjumpa dengan saya."Pada mulanya saya 'jual mahal' tetapi dia tetap tunggu untuk berjumpa saya selama dua jam."Sebab kesiankan dia, saya jumpa juga dan kami mula berkawan. Selepas tiga tahun baru saya tahu yang dia adalah seorang 'Datuk' melalui akhbar yang mengatakan dia menang kes," kata Nina yang bergelar isteri kepada Datuk Syukri Hj. Mohamad .

Bagi Nina, sikap ikhlas, lebih tua dan mempunyai 'grey hair' membuatkan beliau tertarik dengan lelaki yang berasal dari Kelantan itu."Sebab saya suka melihat warna rambut pelakon Richard Gere dan ahli politik Tan Sri Tengku Razaleigh Hamzah," ulas penyanyi yang popular dengan lagu Elegi Sepi dan Seandainya ini.

Menyentuh tentang anak, wanita kelahiran Kota Kinabalu, Sabah ini akui teringin menimang cahayamata namun mereka belum dikurniakan rezeki."Lagipun kami jarang menghabiskan masa bersama. Saya ni seorang yang cepat bosan dan memang tak boleh jika terlalu kerap berjumpa."Banyak masasaya dihabiskan dengan kerja sebab saya seorang yang suka bekerja dengan bersungguh-sungguh bagi mendapatkan kualiti yang boleh memuaskan hati," terang Nina yang lebih senang membuat kerja di pejabat dengan usahanya sendiri walaupun mempunyai lapan orang staf yang boleh membantunya.
View technorati.com

Gambar PANAS IDA NERINA


Erm..ni lah akibatnya bila lifestyle terlalu kebaratan..budaya ntah ke mana,agama apatah lagi..wallahullam

Coklat Kurang Ajar

biar betul nama coklat ni?????????halal ke tak ni??

Kereta $38JUTA!!!!!!!!GILA APER??



30 PERKARA YANG PEREMPUAN TAK SEMPAT BAGITAHU LELAKI..

1. Bila sorang wanita mengatakan dia sedang bersedih,tetapi dia tidakmenitiskan airmata,itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.
2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya, lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.
3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang palingdia sayang (sebab itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan ituputus di tengah jalan).
4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki, lelaki itu akansentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelakilain.
5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya, dia akan cair seperti coklat!!
6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana nak menerima pujian.
7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati,tolak cintanya dengan lembut,jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diriwanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah buat keputusan,dia akanlakukan apa saja.
8. Sekiranya sorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamutolak cintanya,biarkan dia untuk seketika.Sekiranya kamu masih inginmenganggap dia sorang kawan,cubalah tegur dia perlahan-lahan.
9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa.Muzik,puisi,lukisan dantulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.
10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni lansung tak berguna.
11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.
12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikanrespon positif,misalnya menghubunginya melalui telefon,si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat,tetapi sebaik saja ganggang diletakkan,dia akan menjerit kesukaan dan tak sampai sepuluh minit,semua rakan-rakannya akan tahu berita tersebut.
13. Sekuntum senyuman memberi seribu erti bagi wanita.Jadi jangan senyum sebarangan.
14. Jika kamu menyukai sorang wanita,cubalah mulakan dengan persahabatan.Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.
15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajakkeluar,tinggalkan dia sebab dia memang tak berminat denganmu.
16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu,teruskan usahamu untuk memikatnya.
17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya.Tanya dia sendiri!!
18. Selepas sorang gadis jatuh cinta,dia akan sering tertanya-tanyakenapalah aku tak jumpa lelaki ini lebih awal.
19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati sorang gadis,cubalah rajin-rajinkan tangan menyelak buku-buku cinta.
20. Bila setiap kali gambar kelas keluar,benda pertama yang dicarioleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya,kemudianbarulah dirinya sendiri.
21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yangdicintainya sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya!!
22. Satu ucapan 'Hi' sahaja sudah cukup menceriakan harinya.
23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.
24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata nak tackle kawan mereka yang paling cantik.
25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpasebarang kompromi.
26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati.
27. Senjata wanita adalah airmata!!
28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan surprise buatnya(hadiah,bunga atau sekadar kad ucapan romantis).Mereka akan rasa terharu dan merasakan bahawa dirinya dicintai setulus hati.Dengan i! ni dia tak akan ragu-ragu terhadapmu.
29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang merekadan baik terhadapnya.So,kalau nak memikat wanita pandai-pandailah...
30. Sebenarnya mudah mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahuhanyalah perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa
View technorati.com

Berus bulu babi semasa penyediaan kek dan apam balik!

IPOH : Jawatankuasa Syariah Perak memutuskan berus bulu binatang yang dihasilkan di China dan Taiwan haram digunakan premis perniagaan makanan halal termasuk roti dan kek di negeri ini.Keputusan itu dibuat berikutan rampasan berus bulu babi yang kebanyakannya diimport dari kedua-dua negara berkenaan digunakan di kedai kek dan roti yang mempunyai Sijil Pengesahan Halal yang dikeluarkan Jabatan Agama Islam Perak (Jaip).Selain penggunaan berus bulu babi, juga didapati kebanyakan berus bulu binatang dari negaraberkenaan adalah daripada haiwan yang tidak disembelih mengikut syarak serta tidak diketahuijenisnya.
Pengarah Jaip, Zainal Abidin Omar, berkata keputusan Jawatankuasa Syariah Perak itu dimaklumkan kepada pihaknya menerusi surat yang ditandatangani Mufti Perak, DatukSeri Harussani Zakaria, baru-baru ini.Beliau berkata, Jawatankuasa Syariah hanya membenarkan bulu jenis fibre dan plastik digunakan premis perniagaan makanan halal di negeri ini terutama yang mendapat SijilPengesahan Halal.
"Keputusan Jawatankuasa Syariah Perak itu berdasarkan pemeriksaan Jaip sebelum ini yang mendapati masih ada premis perniagaan makanan memiliki Sijil Pengesahan Halal ,tetapi menggunakan berus bulu binatang daripada bulu babi dalam proses penyediaan roti dan kek yang dibeli pengguna Islam."Tahun lalu 18 premis makanan halal dikenal pasti menggunakan berus bulu babi dan bulu binatang yang tidak disembelih dalam pembuatan roti, kek dan pastri."Ini tidak termasuk tiga kes penggunaan arak dan lapan kes penggunaan ramuan dan perasa mengandungi alkohol tinggi dalam pembuatan roti, kek dan pastri di premis terbabit,"katanya kepada Berita Harian di sini, semalam.Beliau berkata, apa yang lebih menyedihkan ialah premis milik orang Islam juga menggunakan berus berkenaan dalam proses penyapuan ramuan pada roti dan kek yang dijual."Berus itu digunakan untuk menyapu telur atau mentega pada makanan. Selain itu penjual apam balik (Melayu) di pasar malam ada juga menggunakan berus itu tanpa menyedari asal usul peralatan yang digunakan," katanya.Zainal Abidin berkata, pemeriksaan itu dijalankan di premis yang sudah mempunyai Sijil Pengesahan Halal yang dibuat setiap tiga bulan bagi memastikan premis berkenaanmenyediakan makanan mengikut garis panduan yang ditetapkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).
Beliau berkata, pihaknya hanya mampu menarik balik Sijil Pengesahan Halal kerana tindakanundang-undang tertakluk di bawah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna.
"Kita tarik balik lesen dan ambil logo halal, apabila dapati mereka tidak mengikut peraturan danberi semula apabila membuat permohonan. Kita pantau premis ini dan nasihatkan mereka dari semasa ke semasa," katanya.Katanya, segelintir pembuat roti dan kek degil kerana terus menggunakan berus bulu babi dengan alasan bulu itu sesuai dan lebih lembut untuk teknik penyapuan pada makanan yang lembut.
View technorati.com

Gadis Hilang NOR AZUANA


Orang lain sibuk gempar dengan Pencarian adik Sharlini. Gadis ini telah juga hilang dan dipercayai diculik ketika memandu dlm perjalanan ke Shah Alam. Orang ini adalah Anak Qariah Pengerusi Surau Sedeli Tmn Sri Andalas. Dia kena culik pada 1hb. Jan. 2008 ketika perjalanan untuk menemui tunangnya ke Shah Alam. Hilang sehingga hari ini. Sembahyang hajat dan segala usaha telah dilakukan tetapi masih buntu. Dipercayai masih disimpan di Shah Alam. Minta tolonglah kepada kawan2 kot ada terjumpa dgnnya. Dipercayai dia telah diperbodohkan, dan 2X withdrwal duit kat Shah Alam tetapi sekarang dah kena blok kerana savingnya ada lebih 10,000. Beliau akan mendirikan majlis kahwin pada 8hb. March 2008 ini. Kesihan.
Hanya tuhan yg tahu macam mana kesusahan keluarganya yang hanya ada anak seorang perempuan. Dan budak ini adalah budak baik tak biasa keluar sesuka hati.

Penjara ini dapat sponsor dari Casa Impian..hehe






penjara ini dipercayai terletak di Austria



MagiC-Belon keluar dari Hidung


POTONG ZAKAR

apek: itu potong zaka ada bagut ka ?
ali : manyak bagut..bila lu potong haa lu punya barang manyak bersih loo..
apek:?!! err..saya kawan ada cakap,potong zaka aaahh.. manyak ploblem..
ali : apa probrem ?
apek:manyak buang lui..lagi aahh..dia punya performance tatak bagut.. manyak cinang semputloh..
ali : cehh.. apek, lu apa celita.. saya suda lama potong..tada apa problem.. bini saya manyak puas woo..
apek:lu mini puas sama itu potong zaka ka?
ali : ya la.. bila lu potong aahh.. lagi sedap maen woo.. lu lagi lambat pancut..
apek:???!!! err..lu punya 1.3 atau 1.5 ??
ali : ??!! woi apek cakap baik2 sikit ha.. saya punya 6 incila..
apek:??! tiu nia ma.. lu jgn maen2 haa.. mana ada potong zaka 6 inci..
ali : cilaka apek ni..nah tengok ( bukak sluar tunjuk pale butoh..)
apek: chee sin punya olang..gua tanya baik2 lu tunjuk lu punya lancau.
.ali : abis.. lu tarak percaya..saya tunjuk la..
apek: saya tatak tanya sama lu punya lancau.. saya tanya lu pasal itu nasional car.. potong zaka..molo punya olang..
ali : aiya.. apek.. lain kali lu sebut betul2 la..kasi susa saja..bukan potong zaka la..
tapi proton saga.. cinabeng btulla.. hahahahaha..
lawak bodo tawun baru ciner.. iklan TV / RADIO proton yg diharamkan..
slamat tawun baru ciner.. dung.. dung.. cehhh.. (",)
View technorati.com

Untuk Pemuda2 yg Pemalu

Jam menunjukkan pukul 9.55 malam. Aku baru saja menyelesaikan segala masalah yang ada di ofis aku..
“Penat gila..Balik kang aku nak mandi hot shower laa..” Aku dah buat plan..
Baru saja aku nak melangkah masuk ke dalam lif, tiba2 kawan aku memanggilku,
“Pul..!!! tunggu jap..”
“Alamak…Ape dia nak ni..??” Getus hatiku…
“Hah..kenapa rip?” aku bertanya..
“Err…bole tolong aku satu benda tak?” Sambil buat muka seposen..
“Isshh..Aku nak balik dah ni..Kenapa? Ada benda tak siap ke..?” Punya laa banyak soalan aku tanya diatas sebab dalam kepala aku dah terbayang air mandi yang panas..
“Hmm…Camne nak cakap ek..? Err..” Muka kawan aku dah malu2 kucing..Puiii…!!!!
“Laaa…Cakap jer laa…” Aku dah mula tensen..Dah terasa air mandi yang panas dan nyaman memanggil aku..
“Jom pegi 7-eleven..” Ajak kawanku..
“Haaa? Alamak rip, kau nak beli ape kat 7-eleven time2 ni?” Aku dah bertambah tensen..Selamat tinggal air panas..!!
“Ada laa…Jom laaa…..” Kawanku memaksa..
“Ok laa…” Aku menurut walaupun hatiku tak ikhlas langsung..Teruk kan aku ni..
Aku pun menumpangkan si Arip ni ke 7-eleven..
“Hah..Dah sampai..Turun laaa…” Aku sedikit marah..
“Alaaa pul…Kau turun laa..aku kirim kat kau..” Pinta kawanku..
“Isshh..Apahal aku pulak kena turun? Bukan aku yang nak pegi 7-e ni..Kau pegi laa..” Aku dah mula tak puas hati..
“Aku malu laa pul..Kau turun laa pleaseeeee……” Kawanku mula merayu2..
“Ape kena ngan kau ni rip? Ape yang kau malu..?” Aku dah mula pelik..
“Kau nak beli ape sampai malu sangat ni?” Aku dah bertambah tensen..
“Aku…Aku…” Tergagap2 kawan aku ni..
“Aku apa..??” Aku meninggikan suara..
“Aku nak beli kondom..Tapi aku malu…!!” Akhirnya kawan aku mengaku..
“Laaa….!!! Kenapa kau nak beli kondom pulak..? Lagipun kau bukan budak lagi..Umur dah 32 tahun..Anak dah 2..Ape yang kau malu nak beli kondom pulak ni?” Aku dah naik marah..
“Alaaa..Aku tak biasa..Kau dah biasa beli benda2 camni..” Kawanku menjawab..
“KEPALA HOTAK KAU..!! Kau ingat sebab aku budak bandar, open minded, suka hati kau je cakap aku biasa beli benda ni..Aku langsung tak pernah atau terfikir nak beli kondom ni..!!” Aku membentak..
“Alaa..Kau tak malu kan? Kau kan gentlemen” Kawan aku membodek..
“Haduhh…Ok laaa…” Aku dah malas nak melayan..Lagi dilayan lagi tak balik laa aku jawapnya..
*Ting Tong* Aku bukak pintu 7-e
“Selamat malam..” Tegur mamat penjual tu..
“Err..Kondom ada dik?” Aku pulak yang rasa malu..
“Abang nak brand apa..Semua kita ada kecuali Durex jer takde..” Sopan budak ni..
“Alamak..” Aku mengaru kepala, tak tahu mana satu yang si Arip ni nak..
“Mana satu yang elok ek dik?” Aku bertanya macam budak sekolah..
“Kalau abang tanya pendapat saya, yang lain ni tak bagus sangat kecuali yang satu ni..Brand PlaySafe..Yang ni betul2 bagus bang..Abang mesti cuba baru tau..Saya dah cuba..Fuhhh…..!!! memang bagus gila..Saya memang suka pakai brand ni sebab…”
“Ok Ok..Cukup.. Bagi aku satu..” Aku terpaksa memotong cakap pekerja 7-e yang dah terlebih peramah dan takde perasaan malu tu..Kalau dilayan, berjam2 jugak laa aku kena lepak 7-e..
“Ok..RM4.20 ye..Nak plastik?” Tersengih2 pulak budak ni..Aku sepak kang..!
“Takpe..Nah RM4.20″ Aku nak blah cepat2..
“Ni baki ye bang..Jumpa lagi..Selamat berbahagia..” Cewahh..Pandai pulak budak ni nak wish aku..
“Ye lah..” Aku menjawab sambil berlalu..
Aku pun masuk kereta, bagi bungkusan tu kat si Arip..
“Terima kasih banyak2 laa pul…Kau laa kawan dunia akhirat..!!” Bersungguh2 kawan aku ni..
“Ye laa..Dah laa..Aku nak balik..” Aku malas nak melayan..
Kereta meluncur laju..
Kepada sesiapa yang malu2 nak beli kondom, ini laa petuanya..
Suruh je kawan2 korang yang kaki tak malu pegi beli..
Macam aku…
“Assalammualaikum”
View technorati.com

MANA ADER 7ELEVEN BUKAK 24 JAM...


Mungkin tutup untuk qiamullail agaknya. Haha

Anak Saper Lah Bodoh Sangat nih??


Jangan nak bela atau beri alasan.
“Tak apalah. Dia budak-budak. Saja mahu main-main.”
“Budak-budak lagi. Belum tahu beza yang mana serius, yang mana bukan.”
Jangan.
Sebab aku rasa tindakan budak ini amat bebal dan menyakitkan.
Dia buat panggilan palsu pada bapa Sharlinie, minta wang tebusan RM5000 dan nilai prabayar RM200.
Manusia jenis apa ini?
Kita semua boleh bayangkan betapa tertekan dan sedih keluarga Sharlinie yang kehilangan permata mereka.
Masih belum dijumpai. Hilang entah ke mana. Entah hidup, entah sudah tiada.
Tiba-tiba, ada pula makhluk seperti ini. Sebelum ini, ada amah Indonesia (jangan panggil Indon, nanti Khairy Jamaluddin marah) yang beri SMS palsu.
Kali ini, ada budak cuba menyamar jadi penculik pula.
Tolonglah. Ratapan pilu lantaran kehilangan anak bukan satu lawak jenaka yang boleh menjadi permainan.
Jagalah diri sendiri dan anak-anak kita daripada membuat benda-benda bahlul seperti ini. Tidak menggelikan hati. Tidak lucu sama sekali.
Atau mungkin budak ini akan mampu berhilai tawa tatkala pisau diacu ke leher kala dia sendiri diculik.
Mungkin dia boleh tolong panggil ibu bapanya untuk minta sendiri wang tebusan.
View technorati.com

Geli Hati Tonton PAK LAH Di Buletin Utama

Dalam sejarah dunia, ada banyak rekod pemimpin-pemimpin dunia buat kenyataan yang mengagumkan, atau menggamamkan. Baik dan buruk. Pandai dan bodoh. Macam-macam ada.
Kalau dalam bahasa orang putih, dipanggil political catch phrase.
Antaranya, petikan klise kalimat Sukarno yang mahukan 10 pemuda untuk menggegarkan dunia.
Atau kata-kata mantan presiden Amerika Syarikat ketika kempen beliau pada 1988 George Bush Sr. “Read my lips: No new taxes.“
Atau suara Adolfo Suarez (presiden pertama Sepanyol dalam era demokrasi) dalam pilihanraya umum Sepanyol yang pertama pada 1978 - “Puedo prometer y prometo.” atau maksudnya dalam bahasa kita “Aku boleh berjanji, maka aku berjanji.”
Tapi aku bukan mahu singkap masa lampau. Bukan mahu mengajar sejarah.
Aku nak cerita tentang Perdana Menteri kecintaan semua, Pak Lah. Sempat juga aku tonton Buletin Utama semalam. Sudah lama juga tidak bertenggek di hadapan televisyen tepat jam 8 malam.
Macam biasa, musim orang sudah gatal tangan untuk memangkah sana sini, sudah tentu wartawan akan tanya soalan berkaitan dengan pilihanraya umum kepada pucuk pimpinan negara.
Apabila KWSP umum isytihar dividen 5.8% untuk tahun 2007, wartawan tanya sama ada ini langkah untuk pilihanraya. Pak Lah jawab:
“Biarlah. Dah ada duit lebih. Kita bagilah lebih. Ini masalah. Bila kita bagi lebih, depa kata election.”
Mudah saja analisa Pak Lah. Dekat di hati dan logik. Duit lebih, kita bagi lebih. Bukan untuk pilihanraya. Mungkin karakter jujur Pak Lah ini yang menambat hati kita semua pada tahun 2004. Hehe.
Wartawan tanya lagi adakah Barisan Nasional dapat mengulangi kejayaan bergaya pada tahun 2004 untuk pilihanraya kali ini. Pak Lah jawab:
“No. Tapi, kalau dapat, I would be thankful. I’m a realistic person.”
Bagus, Pak Lah. Kalau tak yakin, cakap saja. Biar semua tahu, ketua BN sendiri tidak yakin dengan prospek BN untuk kekalkan majoriti besar untuk pilihanraya kali ini.
Hidup mesti praktikal.
Aku rasa terhibur kerana telusnya Pak Lah boleh dilihat dalam dua soalan pada satu sidang media.
Cemerlang, Gemilang, Terbilang!
View technorati.com

Pukul Berapa Buka???

Pada suatu tengah malam telefon di rumah seorang pustakawan berdering.

“Pukul berapa perpustakaan akan dibuka?” seorang pemuda di hujung talian bertanya.

“Jam 9 pagi encik, apa hal yang penting sangat encik menelefon saya di tengah malam buta ni?” tanya pustakawan tadi.

“Tak boleh buka awal lagi ke?” pemuda itu bertanya lagi dengan nada kecewa.

“Tidak, perpustakaan hanya akan dibuka pada pukul 9!” pustakawan itu menjawab dengan nada yang tinggi. “Penting sangat ke sampai encik tidak boleh tunggu sampai pukul 9 pagi untuk masuk?

“Siapa kata saya mahu masuk?” kata pemuda itu kesal, “SAYA MAU KELUAR!”
View technorati.com

Memo untuk Semua Pekerja

Peraturan mengenai sakit dan yang berkaitan dengannya;
CUTI
Kami tidak akan menerima lagi surat keizinan doktor(MC) sebagai bukti bahawa anda sakit. Bila anda dapat pergi ke doktor beerti anda dapat pergi ke pejabat
BEDAH
Selama anda bekerja di sini, dilarang melakukan sebarang pembedahan.Anda memerlukan semua organ tubuh anda selengkapnya. Anda tidak boleh mengurangi bahagian tubuh anda walau apa jua bahagian. Dipejabat ini kami mempergunakan anda sepenuhnya.
CUTI KEMATIAN
Ini bukan alasan untuk tidak masuk pejabat. ****
KEMATIAN DIRI SENDIRI
Hanya ini yang akan diterima sebagai suatu alasan kematian. ****
View technorati.com

Kencing Masam Lebih Teruk

KENCING MASAM LEBIH TERUK

Pada suatu hari di Hospital Kota Bharu, Kelantan, seorang lelaki berusia lingkungan 70-an sedang menunggu untuk mendapatkan rawatan. Di sebelahnya duduk seorang lelaki muda juga dengan tujuan yang sama.

Lelaki muda menyapa, “Pok cik ni sakit gapo?”“Kecing manih. Lamo doh.”
Tiba-tiba kakitangan hospital kelihatan cemas dan mengusung masuk seorang pesakit yang tidak sedarkan diri. Pak cik tua tersebut bertanya orang muda di sebelahnya,
“Tu bakpo pulok?”“Kecemase”

“Oohh rupanya kecing mase lebih teruk dari kecing manih.”
View technorati.com

Sesak nak Mampos!!kat Maner Nih???




Asal 4 Batang Sungai Di Syurga

AsaL 4 Batang SunGai Di SyuRga
Asalnya 4 Buah Sungai Di Syurga Bersabda Nabi s.a.w : “Semasaaku Isra’ dan naik ke langit yang tinggi, Malaikat Jibrail a.stelah memberi kesempatan kepada aku untuk melihat ke dalamsemua Syurga Allah.
Aku lihat di dalamnya terdapat (4) empat buah sungai yangbesar-besar dan airnya bermacam-macam. Ada airnya dari susu,ada airnya dari arak tetapi tidak memabukkan, ada airnya darimadu dan ada airnya yg tidak masin.
Sesungguhnya keadaan ini samalah seperti firman Allah di dalamal-Qur’an : “Didalam Syurga itu ada sungai yg airnya tidakmasin. Ada sungai yg airnya dari susu dan tidak pernah berubahrasanya. Ada sungai dari arak yg lazat bagi yg meminumnya danada sungai dari madu pilihan”.
Aku bertanya kepada Jibrail a.s : “Wahai Jibrail a.s, darimanakah asalnya sungai2 ini dan ke manakah akhirnya?”
Jibrail a.s menjawab : ” Ya Rasulullah SAW, aku hanya tahu iamengalir ke dalam Telaga al-Kaustsar, asalnya tidak akuketahui.”
Aku pun memohon petunjuk Allah lalu muncullah seorang Malaikatdengan memberi salam. Setelah aku menjawab salamnya, diamunyuruh aku memejamkan mataku. Lalu, aku pejamkan. Apabilaaku bukakan mataku semula, aku berada dekat sepohon pokok ygbesar. Aku lihat ada sebuah kubah yg amat besar diperbuat daripermata yg putih berkilauan manakala pintu-pintunya dari jakuthijau dan kunci-kuncinya dari emas.
Dan, aku lihat mengalir empat batang sungai dari bawahnya.
Aku mahu kembali tetapi ditahan oleh Malaikat dengan bertanya:“Tidakkah engkau ingin melihat di dalamnya?”
Aku pun bertanya: “Bagaimana dapat aku masuk sedangkanpintunya berkunci? Dimanakah kuncinya”
Jawab Malaikat itu: “Kuncinya di dalam tanganmu”
Tanyaku : “Dimana?”
Jawabnya: “Cukuplah engkau ucapkan Bismillahir rahmaanirrahiim”.
Lalu, aku ucapkan dan pintu itu pun terbuka dengan sendirinyadan aku pun masuk ke dalamnya. Sungguh amat menakjubkanciptaan Allah azza wajalla, sungai-sungai itu memancutkanairnya dari (4) empat buah liang yg besar-besar.
Melihat aku mahu keluar, Malaikat itu bertanya lagi kepadaku:“Apakah engkau sudah cukup puas melihat permandangan ini?Sesungguhnya masih ada yg engkau belum lihat. Cubalah engkauperhatikan sekali lagi dengan baik2, dari apakah sungai2 itumemancutkan airnya”.
Lalu, aku perhatikan sekali lagi. Aku lihat terdapat kalimahBismillahir rahmaanir rahiim diantara (4) empat batangtiangnya.
Dari huruf mim perkataan Bismillah, keluar air sungai tawar.Dari lubang huruf ha’ perkataan Allah, keluar air sungai susu.Dari lubang huruf min perkataan Arrahmaan, keluar air sungaiarak. Dan, dari lubang huruf mim perkataan Arrahiim, keluarair sungai madu.
Demikianlah asalnya (4) empat buah sungai di dalam syurga.Dari itu, barangsiapa dari umatku yang membaca Bismillahirrahmaanir rahiim, pasti akan dapat minum air sungai ini diakhirat kelak.
-aminnn-
View technorati.com

Asal-usul Dajal

Asal-Usul Keluarganya:
Dajjal adalah seorang manusia dari keturunan Yahudi. Dia bukan Jin atau apajua makhluk lain selain ia sebagai manusia yg ditangguhkan ajalnya “MinalMunzharin” seperti halnya Nabi Isa as yg di angkat oleh Allah swt ke ataslangit dan ditangguhkan kematiannya sehingga beliau nantinya turun semula keatas muka bumi ini lalu beliau akan mati dan di kuburkan di Madinah AlMunawwarah. Sama juga halnya dgn Iblis yg di tangguhkan kematiannya sehinggakiamat nanti.
Dajjal; ayahnya seorang yg tinggi dan gemuk. Hidungnya seperti Paruh burung.Sedangkan Ibunya pula seorang perempuan gemuk dan banyak dagingnya. MenurutImam Al Barzanji ada pendapat mengatakan bahawa asal keturunan bapanya ialahseorang Dukun Yahudi yg di kenali dgn “syaqq” manakala ibunya adalah daribangsa Jin. Ia hidup di zaman Nabi Sulaiman as dan mempunyai hubungan denganmakhluk halus. Lalu oleh Nabi Sulaiman ia akhirnya ditangkap dan dimasukkanke dalam penjara. Walau bagaimanapun kelahiran dan kehidupan masa keciltidak diketahui dgn jelas.
Sifat Badannya:
Hadis Huzaifah r.a katanya: Rasulullah s.a.w. telah bersabda: Dajjal ialah orang yang buta matanyasebelah kiri, lebat (panjang) rambutnya serta dia mempunyai Syurga danNeraka. Nerakanya itu merupakan Syurga dan Syurganya pula ialah Neraka(Hadis Sahih Muslim)Ada beberapa ciri perawakan Dajjal yg disebutkan dalam Hadis Rasulullahsaw, diantaranya:Seorang yg kelihatannya masih muda;Berbadan Besar dan agak kemerah-merahan;Rambutnya kerinting dan tebal. Kelihatan dari belakang seolah-olah dahankayu yg rimbun.Dan tandanya yg paling ketara sekali ada duaertama: Buta mata kirinya dan kelihatan seperti buah kismis yg kecut,manakala mata kanannya tertonjol keluar kehijau-hijauan berkelip-keliplaksana bintang. Jadi kedua-dua matanya adalah cacat.Kedua: Tertulis didahinya tulisan “Kafir (Kaf-Fa-Ra)”. Tulisan ini dapatdibaca oleh setiap org Islam, sama ada ia pandai membaca atau tidak.Mengikut hadis riwayat At-Thabrani, kedua-dua tanda ini menjelma dalam diriDajjal setelah ia mengaku sebagai Tuhan. Adapun sebelum itu, kedua-dua tandayg terakhir ini belum ada pada dirinya.
Tempat Tinggalnya Sekarang:
Menurut riwayat yg sahih yg disebutkan dlm kitab “Shahih Muslim”, bahawaDajjal itu sudah wujud sejak beberapa lama. Ia dirantai di sebuah pulau danditunggu oleh seekor binatang yg bernama “Al-Jassasah”. Terdapat hadis mengenainya.. (tetapi terlalu panjang utk ditulis.. andaboleh membaca terus dari buku). Daripada Hadis ini jelaslah bagi kita bahawaDajjal itu telah ada dan ia menunggu masa yg diizinkan oleh Allah swt utkkeluar menjelajah permukaan bumi ini dan tempat “transitnya” itu ialah disebelah Timur bukan di Barat.
Berapa lama ia akan hidup setelah kemunculannya:
Dajjal akan hidup setelah ia memulakan cabarannya kepada umat ini, selamaempat puluh hari sahaja. Namun begitu, hari pertamanya adalah sama dgnsetahun dan hari kedua sama dengan sebulan dan ketiga sama dengan satuminggu dan hari-hari baki lagi sama seperti hari-hari biasa. Jadikeseluruhan masa Dajjal membuat fitnah dan kerosakan itu ialah 14 bulan dan14 hari. Dalam Hadis riwayat Muslim ada disebutkan:Kami bertanya: “Wahai Rasulullah! Berapa lamakah ia akan tinggal di mukabumi ini? Nabi saw, menjawab: Ia akan tinggal selama empat puluh hari. Hariyg pertama seperti setahun dan hari berikutnya seperti sebulan dan hariketiga seperti seminggu. Kemudian hari yg masih tinggal lagi (iaitu 37hari) adalah sama seperti hari kamu yg biasa.Lalu kami bertanya lagi: Wahai Rasulullah saw! Di hari yg panjang sepertisetahun itu, apakah cukup bagi kami hanya sembahyang sehari sahaja (iaitu 5waktu sahaja). Nabi saw menjawab: Tidak cukup. Kamu mesti mengira hari itudgn menentukan kadar yg bersesuaian bagi setiap sembahyang..”Maksud Sabdaan Rasulullah saw, ini ialah supaya kita mengira jam yg berlalu pada hari itu. Bukan mengikut perjalanan matahari seperti biasanya kitalakukan. Misalnya sudah berlalu tujuh jam selepas sembahyang Subuh pada hariitu maka masuklah waktu sembahyang Zohor, maka hendaklah kita sembahyangZohor, dan apabila ia telah berlalu selepas sembahyang Zohor itu tiga jamsetengah misalnya, maka masuklah waktu Asar, maka wajib kita sembahyang AsarBegitulah seterusnya waktu Sembahyang Maghrib, Isyak dan Subuh seterusnyahingga habis hari yg panjang itu sama panjangnya dgn masa satu tahun danbilangan sembahyang pun pada sehari itu sebanyak bilangan sembahyang setahunyg kita lakukan. Begitu juga pada hari Kedua dan ketiga.
Fitnah Dajjal:
Dajjal telah diberi peluang oleh Allah swt utk menguji umat ini. Oleh keranaitu, Allah memberikan kepadanya beberapa kemampuan yg luar biasa. Di antarakemampuan Dajjal ialah:
1. Segala kesenangan hidup akan ada bersama dengannya. Benda-benda beku akanmematuhinya.Sebelum kedatangan Dajjal, dunia Islam akan diuji dahulu oleh Allah dgnkemarau panjang selama 3 tahun berturut-turut. Pada tahun pertama hujan akankurang sepertiga dari biasa dan pada tahun kedua akan kurang 2/3 dari biasadan tahun ketiga hujan tidak akan turun langsung. Umat akan dilandakebuluran dan kekeringan. Di saat itu Dajjal akan muncul membawa ujian. Makadaerah mana yg percaya Dajjal itu Tuhan, ia akan berkata pada awan: Hujanlahkamu di daerah ini! Lalu hujan pun turunlah dan bumi menjadi subur. Begitujuga ekonomi, perdagangan akan menjadi makmur dan stabil pada org ygbersekutu dgn Dajjal. Manakala penduduk yg tidak mahu bersukutu dgn Dajjal..mereka akan tetap berada dlm kebuluran dan kesusahan.
Dan ada diriwayatkanpenyokong Dajjal akan memiliki segunung roti (makanan) sedangkan org ygtidak percaya dengannya berada dalam kelaparan dan kebuluran.Dalam hal ini, para sahabat Rasullullah s.a.w. bertanya:”Jadi apa yg dimakan oleh org Islam yg beriman pada hari itu wahaiRasulullah?”Nabi menjawab:”Mereka akan merasa kenyang dengan bertahlil, bertakbir, bertasbih danbertaubat. Jadi zikir-zikir itu yang akan menggantikan makanan.” H.R IbnuMajah
2. Ada bersamanya seumpamanya Syurga dan Neraka:Di antara ujian Dajjal ialah kelihatan bersama dengannya seumpama syurga danneraka dan juga sungai air dan sungai api. Dajjal akan menggunakankedua-duanya ini untuk menguji iman org Islam kerana hakikat yg benar adalahsebalik dari apa yg kelihatan. Apa yg dikatakan Syurga itu sebenarnya Nerakadan apa yg dikatakannya Neraka itu adalah Syurga.
3. Kepantasan perjalanan dan Negeri-Negeri yang tidak dapat dimasukinya:Kepantasan yg dimaksudkan ini tidak ada pada kenderaan org dahulu. Kalauhari ini maka bolehlah kita mengatakan kepantasan itu seperti kepantasanjet-jet tempur yg digunakan oleh tentera udara atau lebih pantas lagidaripada kenderaan tersebut sehinggakan beribu-ribu kilometer dapat ditempuhdalam satu jam”… Kami bertanya: Wahai Rasulullah! Bagaimana kepantasan perjalanannya diatas muka bumi ini?Nabi menjawab:”Kepantasan perjalanannya adalah seperti kepantasan “Al Ghaist” (hujan atauawan) yang dipukul oleh angin yang kencang.” H.R MuslimNamun demikian, Dajjal tetap tidak dapat memasuki dua Bandar suci umat Islamiaitu Makkah Al Mukarramah dan Madinah Al Munawwarah.
4. Bantuan Syaitan-Syaitan untuk memperkukuhkan kedudukannya:Syaitan juga akan bertungkus-lumus membantu Dajjal. Bagi syaitan, inilahmasa yg terbaik utk menyesatkan lebih ramai lagi anak cucu Adam a.s.
View technorati.com

Cara nak masukkan Youtube ke dalam Blogspot

Mungkin ramai dah tahu cara nie.. tapi aku nak bagitau jugak sebab ada jugak orang yang tak tau macammana nak buat. Ok mula pilih mana-mana video yang berkenan..Lepas tu tengok dekat bawah video tue ada link nama Blog Video. Click saja dekat situ. Tapi kena la register dulu dengan Youtube baru boleh guna kemudahan ini. Bila dah click dekat Blog This, dia akan naik window suruh setup blog hampa. Pilih saja blogger dan lepas tu masukkan username dan password blogspot dan bukannya username youtube.
View technorati.com

Yakjud dan Makjud(PENEMUAN DARI NASA)

WASHINGTON — Weekly World News telah mendedahkan tentang penemuan mengejutkan mengenai satu kaum primitif yang di panggil Mole People hidup 20 batu di bawah tanah, menggunakan terowong rahsia untuk memasuki United States! Penemuan ini telah dibuat bukan oleh ahli kaji purba, tetapi oleh saintis NASA yang menggali jauh ke dalam Bumi - dan mereka cuba menyembunyikan kewujudan kaum ini dari pengetahuan awam.. Seorang pekerja NASA yang tidak mahu dikenali telah mendedahkan gambar-gambar eksklusif and informasi mengenai kaum ‘orang gua’ ini.
“Cerita ini harus diberitahu,” kata sumber itu. “Ia terlalu besar untuk disorok”. Sumber itu telah mendedahkan beberapa rahsia besar mengenai Mole People. “Nampaknyer mereka seperti kaum yang peramah”, beliau berkata, “Tetapi mereka amat primitif. Kami cuba berkomunikasi dengan mereka, tetapi ia satu kerja yang susah memandangkan mereka tidak tahu bahasa English”. “Mole People, sebagaimana yang kami panggil, mempunyai laluan senang untuk ke muka Bumi (surface world)”, kata sumber itu.
“Dengan demikian, President Bush mengendalikan situasi ini dengan penuh berhati-hati. “Tersilap langkah boleh mengakibatkan makhluk ini mengisytiharkan perang dengan manusia di atas. Kami tidak pasti berapa jumlah mereka ini. Kami baru melihat satu bandar setakat ini, dengan anggaran 2000 orang Mole tinggai di situ. “Tetapi ada pihak yang menyatakan bahawa mungkin berjuta-juta orang Mole tinggal merata-rata di dalam bandar-bandar bawah tanah, berselerak di bawah muka Bumi”.
Makhluk itu mempunyai beberapa persamaan dengan manusia - dan juga sedikit perbezaan. “Seperti kita, mereka berjalan dengan dua kaki, tetapi mereka jauh lebih tinggi dari manusia biasa - setinggi 8 ke 10 kaki tinggi. Jari-jari mereka seperti kuku binatang. Dan tangan mereka juga seperti kaki itik (webbed), direka untuk menggali, bukan seperti kuku mole”
“Kulit mereka sangat kuat. Ia adalah untuk menahan panas yang melampau dan juga keadaan yang teruk di bawah Bumi”. “Didapati bahawa terdapat perhubungan dan interaksi di antara manusia dengan makhluk ini suatu ketika dahulu - mereka bercakap di dalam bahasa yang hampir sama dengan dialek Navajo Lama.
Sumber itu juga menyatakan bahawa kaum Mole ini mempunyai sistem otot-otot yang sangat besar, membuatkan mereka mampu bertindak ganas. “Apabila salah seorang ahli ekspedisi itu menyalakan rokok, kaum Mole menganggap itu sebagai satu ancaman dan terus menyerang beliau”.
“Mereka mencakar dan menyerang beliau seperti kucing hutan, hampir menjatuhkan beliau bersama rokoknya. Beliau amat bertuah selamat dan hidup dari insiden itu”. Kaum Mole amat berminat dengan dunia atas muka Bumi - pakaian, alat-alatan dan makanan terutamanya. Mereka amat meminati buah-buahan segar.
“Saya belikan mereka sedikit anggur, dan mereka terus berpesta dan bersukaria”, mengikut kata sumber.“Amat jelas mereka tidak boleh menanam buah-buahan mereka sendiri memandangkan mereka tinggal 20 batu di bawah muka Bumi”. NASA amat berminat untuk mengkaji kaum Mole. “Kami mahu tahu segala-galanya mengenai mereka - apa yang mereka makan,bagaimana mereka tinggal dan yang paling mustahak, apakah perhubungan mereka dengan kaum manusia”.“Kami tertanya-tanya jikalau mereka itu ada kaitan dengan manusia di dalam aspek-aspek yang tertentu. Adakah mereka adalah nenek moyang manusia moden hari ini secara genetiknya ?”
Pakar berkata terdapat spekulasi yang pelbagai mengenai kaum Mole.
“Mereka boleh jadi apa saja, dari Yetis (BigFoot), makhluk asing dari angkasa atau saki baki orang yang terselamat dari bandar Atlantis Yang Hilang. Pakar juga berkata penemuan ini telah menimbulkan beberapa tanda tanya.
Adakah makhluk itu musuh dan suka berperang ataupun peramah dan sanggup bekerjasama? Dan bagaimana dengan minyak dan simpanan mineral di bawah Bumi? Siapa yang memiliki mereka: kaum Mole atau kita? Bagaimanakah dengan NASA dimana misi asalnya adalah untuk meneroka ruang angkasa - telah menjumpai kaum yang hidup di bawah muka Bumi? Jurucakap NASA tidak menafikan mahupun mengiyakan laporan itu. Setelah menerima tekanan hebat dari wartawan, jurucakap White House menjanjikan informasi yang dibenarkan oleh White House untuk disebarkan. Teapi beliau telah memberi amaran “mungkin tidak untuk jangkamasa yang terdekat”. Menurut sumber itu, NASA menjumpai kaum bawah tanah itu dalam bulan Ogos ketika sedang menjalankan projek rahsia yang di beri nama Operation Mole Hole - satu inisiatif dimana wartawan sekarang percaya ia mungkin untuk mengintip China, menggunakan “teknologi bawah tanah”. Setakat ini NASA telah menjumpai pintu laluan rahsia ke dunia bawah tanah di kawasan sekitar Washington State’s Mount Shasta, gua Mammoth di Kentucky dan juga gua-gua yang berselerak sekitar barat daya U.S mengikut kata sumber. Berkurun lamanya manusia telah bercerita tentang kewujudan makhluk di bawah muka Bumi.
Sekarang, buat pertama kalinya, spekulasi itu telah dibuktikan kesahihannya. Tetapi samada makhluk-makhluk ini kawan ataupun lawan masih tidak diketahui.
~ Terjermahan bebas ke Bahasa Melayu.. Sumber asal Derro Found Living Under The Earth
View technorati.com

Terganggu Dengan Imej Foto Sharlinie

MUNGKIN kandungan emel ini agak remeh, tetapi penulis tidak dapat menahan gerak hati untuk bersuara, sudah lama juga terpendam, maka emel dijadikan bahan gasaknya.
Tidak perlu panjang-panjang, terus pada tujuan emel. Maaf, penulis merasakan foto Sharlinie Mohd. Nashar, 5, perlu diperelokkan atau dimanipulasi dengan kaedah grafik pada bahagian kepalanya kerana penulis merasa ‘terganggu’ dengan imej foto Nini yang asal. Betul, ia telah dicetak beratus-ratus ribu helai dan diedarkan ke seluruh pelosok negara mahupun seluruh dunia melalui sakti internet.
Terganggu dalam erti kata; pertama, sukar bagi orang ramai hendak memfokuskan pada rupa subjek dan kedua, kesan sampingan juga diterima oleh orang ramai iaitu risiko sakit-sakit leher dengan hanya sekadar melihat foto subjek tersebut. Lucu? Fikir dua kali.
Kepala subjek perlu ‘ditegakkan’ supaya usaha mencari dan pengecaman Nini oleh orang ramai akan menjadi mudah dan tersusun. Atau senang sahaja, tidak perlu susah-susah, minta sahaja 2 atau 3 keping foto terbaru Nini daripada keluarganya yang lebih jelas dan terang supaya dapat dipergiatkan lagi pencarian Nini secara besar-besaran. Jangan lupa juga foto suspek ya. Jadi, penulis berharap kehilangan Nini yang sudah genap 10 hari akan berakhir degan penamat yang ceria, InsyaAllah.
Oh ya, sebelum terlupa, apakah pihak-pihak berkuasa serta pengamal media cetak dan elektronik tidak merasa sengal-sengal leher? Penulis mahu ke doktor selepas ini. Terima kasih
Sama-sama berdoa,
View technorati.com

Yakjud dan Makjud

Salam..hanya nak berkongsi...disebalik mcm2 amaran Allah yang berlaku sejak akhir2 ni...mungkin bumi kita ni dah tua dan mungkin gak dh nk smpai penghujungnya...wallahua'alam.
Serba sedikit perihal yakjuj dan makjuj.......

Disebalik pembinaan kota besar hasil kemajuan pembangunan dan kemodenan yang melanda hampir seluruh pelusuk dunia hari ini, masih ada satu kawasan rahsia di muka bumi ini yang menyimpan ribuan makhluk misteri.Hingga kini, penerokaan demi penerokaan di seluruh kawasan bumi masih belum menemui wilayah asing itu sekaligus menyebabkan kewujudan makhluk terbabit tidak akan dikenal pasti pengkaji atau manusia umumnya.
Bagaimanapun, kewujudan makhluk itu adalah sahih dan suatu hari nanti, mereka akan muncul dihadapan manusia. Akan tetapi, ketikamakhluk itu muncul, sudah terlambat untuk manusia berbuat apa-apa.Tiada lagi kajian mengenai sejarah kewujudan atau penyelidikan sains dilakukan terhadap makhluk itu seperti penemuan artifak atau spesis baru ketika ini kerana sewaktu munculnya makhluk yang dikenali Yakjuj dan Makjuj itu, dunia sudah terlalu hampir dengan kiamat!Sejak dikurung ribuan tahun lalu, kewujudan dan lokasi "pusat tahanan" Yakjuj dan Makjuj masih menjadi misteri kepada manusia.
Bagaimanapun, kewujudan dua makhluk itu adalah pasti lantaran ia dinyatakan dalam al-Quran serta tergolong dalm perkara ghaibyang wajib diimani manusia menerusi tanda besar kiamat.Pensyarah Jabatan Al-Quran dan Al-Hadith, Akedemi Pengajian Islam Universiti Malaya(API-UM), Prof Madya Dr Fauzi Deraman, berkata Yakjuj dan Makjuj bukanlah berupa haiwan atau spesis lain sebaliknya ia adalah manusia keturunan Nabi Adam AS.Katanya, mengikut hadis, bangsa Yakjuj dan Makjuj berasal daripada keturunan anak lelaki Nabi Nuh AS iaitu Nafis yang berkembang melewati masa sehinggalah Zulkarnain membina tembok bagi menghalang mereka keluar daripada lokasi mereka.
"Cerita mengenai sejarah Yakjuj dan Makjuj tertera dalam al-Quran menerusi surah al-Kahfi, ayat ke-92 hingga 98 manakala kebangkitan mereka dinyatakan dalam surah an-Anbiya, ayat ke 96 dan 97", katanyaAllah berfirman menerusi ayat surah al-KAHFI ITU: "Kemudian dia(Zulkarnain) menempuh suatu jalan(yang lain lagi). Hingga apabila dia sampai antara dua gunung, dia mendapati dihadapan kedua-dua gunungitu suatu kaum yang hampir tidak mengerti pembicaraan."Mereka berkata:"Hai Zulkarnain,sesungguhnya Yakjuj dan Makjuj itu orang yang membuat kerosakan di muka bumi, maka dapatkah kami memberikan sesuatu pembayaran kepadamu, supaya kamu membuatdinding antara mereka?'"Zulkarnain berkata: "Apa yang dikuasakan Tuhanku kepadaku terhadapanya adalah lebih baik, maka tolonglah aku dengan kekuatan(manusia dan peralatan), agar aku membuatkan dinding antara kamu dan mereka.
Berilah aku potongan-potongan besi'."Hingga apabila besi itu sudah sama rata dengan kedua-dua(puncak)gunung itu, berkatalah Zulkarnain: 'Tiuplah(api itu). Hingga apabila besi itu sudah menjadi(merah seperti) api, dia pun berkata: 'Berilah aku tembaga(yang mendidih) agar aku tuangkan ke atas besi panas itu."Maka mereka tidak dapat mendakinya dan mereka tidak dapat melubanginya. Zulkarnain berkata: 'Ini (dinding) adalah rahmat daripada Tuhanku, maka apabila sudah datang janji Tuhanku(kiamat), Dia akan menjadikannya hancur luluh dan janji Tuhanku itu adalah benar".
Dalam ayat surah an-Anbiya pula, Allah berfirman: "Hingga apabila dibukakan (tembok) Yakjuj dan Makjuj, dan mereka turun dengan cepat dari seluruh tempat yang tinggi. Dan sudah dekatlah kedatangan janji yang benar(kiamat) maka tiba-tiba terbeliaklah mata orang kafir(Merekaberkata): 'Aduhai celakalah kami, sesungguhnya kami adalah dalam kelalaian mengenai ini, bahkan kami adalah orang yang zalim".Dr Fauzi berkata, selain dua surah al-Quran itu, terdapat banyak hadis kuat yang membicarakan mengenai Yakjuj dan Makjuj tetapi ada juga perbezaan pendapat dikalangan ulama mengenai ciri-ciri bangsa itu yang tidak diterangkan nas.
"Hadis riwayat Imam Ahmad pula menerangkan ciri fizikal Yakjuj dan Makjuj yang antara lain bermuka bulat dan kulit kekuningan seperti wajah kebanyakan penduduk Asia Tengah.Pendapat lain menambah yang Yakjuj dan Makjuj berkemungkinan berasal daripada bangsa Tartar dan Mongul manakala lokasi tahanan mereka adalah kawasan pergunungan luas Caucasus.Beliau berkata, kebanyakan ulama menyatakan yang bangsa itu terus wujud sehigga kini tetapi dipisahkan daripada manusia oleh Allah SWT menerusi tembok yang dibina oleh Zulkarnain.Katanya, tugas bangsa itu setiap hari sejak ribuan tahun lalu adalah mengorek tembok itu untuk tembus ke dunia manusia tetapi Allah masih menghalang mereka dengan kembalimeneguhkan benteng berkenaan sehinggalah hampirnya hari kiamat.
Allah akan mengizinkan tembok itu runtuh dan Yakjuj dan Makjuj bebas ke dunia manusia apabila hampirnya kiamat dan peristiwa itu menjadi satu daripada 10 tanda besar kiamat.Yakjuj dan Makjuj juga muncul selepas kamatian Dajal yang dibunuh oleh Nabi isa AS dan bangsa itu akan mendatangkan kerosakan besar di muka bumi. Kekuatan mereka ikatakan luar biasa dan terlalu hebat sehingga tiada sesiapa yang mampu menewaskan kumpulan itu.
"Nabi Isa AS memerintahkan manusia yang masih beriman berlindung di pergunungan bagi mengelak menjadi mangsa Yakjuj dan Makjuj: Baginda kemudia berdoa kepada Allah SWT dan Allah membinasakan mereka dengan mengutuskan ulat yang menyerang belakang badan golongn itu sehingga mati."Selepas bangsa Yakjuj dan Makjuj mati serta menjadi busuk, Allah mengutuskan seekor burung besar untuk mengangkut dan membersihkan mayat itu dari bumi", katanya.
Menyoroti dalil kewujudan Yakjuj dan Makjuj, manusia seharusnya yakin dan mempertahankan akidah islam dan tidak bertangguh memohon keampunan dan keredaan Allah keran mereka yang masih lalai adalah golongan yang diterangkan dalam surah an-Anbiya di atas seperti firman-Nya:"(Mereka berkata):'Aduhai, celakalah kami, sesunggunnya kami adalah dalam kalalaian mengenai ini, bahkan kami adalah orang yang zalim".
View technorati.com

Keindahan Solat Subuh

RASULULLAH SAW bersabda maksudnya: “Sesiapa yang menunaikan solat Subuh, maka ia berada dalam jaminan Allah SWT. Kerana itu, janganlah kamu mencari jaminan Allah SWT dengan sesuatu (selain daripada solat), yang pada waktu kamu mendapatkannya, lebih-lebih lagi ditakuti kamu tergelincir ke dalam api neraka.” (Hadis riwayat Muslim)

Muhammad Abdur Rauf al-Munawi dalam kitabnya at-Ta’arif menegaskan, as-Subhu atau as-Sabah adalah permulaan siang hari, iaitu ketika ufuk berwarna merah jingga di langit tertutup oleh tabir matahari. Adapun solat Subuh ibadat yang dilaksanakan ketika fajar siddiq dan berakhir pada waktu matahari terbit.

Solat Subuh memiliki banyak daya tarikan kerana kedudukannya dalam Islam dan nilainya yang tinggi dalam syariat. Banyak hadis mendorong untuk melaksanakan solat Subuh serta menyanjung mereka yang menjaga dan mengerjakannya.

Rasulullah SAW mengetahui waktu Subuh adalah waktu yang sangat sulit dan payah untuk bangun dari tidur. Seorang Muslim bila dibiarkan begitu saja (tertidur), akan memilih untuk merehatkan dirinya sampai terjaga hingga terbit matahari dan meninggalkan solat Subuh, atau ‘Subuh gajah’, iaitu dikerjakan solat Subuh tidak pada waktunya yang betul.

Rasulullah SAW mengkhususkan solat subuh dengan beberapa keistimewaan tunggal dan sifat tertentu yang tidak ada pada solat lain. Banyak keutamaan dan kelebihan yang didapati di waktu subuh.

Salah satu keutamaannya adalah Rasulullah SAW mendoakan umatnya yang bergegas dalam melaksanakan solat Subuh, sebagaimana disebutkan dalam hadis: “Ya Allah, berkatilah umatku selama mereka suka bangun subuh (iaitu mengerjakannya).” (Hadis riwayat Termizi, Abu Daud, Ahmad dan Ibnu Majah)

Jika Rasulullah SAW yang berdoa, maka tidak ada hijab di antara Baginda dengan Allah SWT kerana Baginda sendiri adalah orang yang secara jasadiyah paling dekat dengan Allah SWT.
Waktu Subuh adalah waktu yang paling baik untuk mendapatkan rahmat dan keredaan Allah SWT. Allah SWT berfirman maksudnya: “Dan bersabarlah kamu bersama-sama dengan orang-orang yang menyeru Tuhannya di pagi dan senja hari dengan mengharap keredaan-Nya, dan janganlah kedua matamu berpaling daripada mereka kerana mengharapkan perhiasan duniawi, dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya sudah Kami lalaikan daripada mengingati Kami, serta menuruti hawa nafsunya dan adalah keadaannya itu melampaui batas.” (Surah al-Kahfi, ayat 28)

Keutamaan solat Subuh diberikan ganjaran pahala melebihi keindahan dunia dan seisinya, sebagaimana disebutkan dalam hadis riwayat Imam at-Termizi: “Dari Aisyah telah bersabda Rasulullah SAW, dua rakaat solat Fajar pahalanya lebih indah daripada dunia dan seisinya.”
Begitulah keistimewaan solat Subuh. Apakah yang menghalang kita untuk menyingkap selimut dan mengakhiri tidur untuk melakukan solat Subuh? Bukankah solat Subuh menjadi bahagian yang begitu besar kemuliaannya dibandingkan dunia dan seisinya?

Diriwayatkan Muslim daripada Usman bin Affan berkata, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:
“Barang siapa yang solat Isyak berjemaah maka seolah-olah dia telah solat setengah malam, barang siapa solat Subuh berjemaah, maka seolah-olah dia telah melaksanakan solat malam satu malam penuh.” (Hadis riwayat Muslim).

Solat Subuh adalah sumber daripada segala cahaya di hari kiamat. Di hari itu, semua sumber cahaya di dunia akan padam. Matahari akan digulung, ibadat yang akan menerangi pelakunya.
Diriwayatkan daripada Abu Musa al-Asyaari, dia berkata Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “Barang siapa yang solat dua waktu yang dingin, maka akan masuk syurga.” (Hadis riwayat Bukhari). Dua waktu yang dingin itu adalah solat Subuh dan Asar.

Mereka yang menjaga solat Subuh dan Asar dijanjikan kelak di syurga akan melihat Allah SWT. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Kami sedang duduk bersama Rasulullah SAW, ketika melihat bulan purnama. Baginda berkata, “Sungguh kamu akan melihat Rabb (Allah), sebagaimana kamu melihat bulan yang tidak terhalang dalam memandangnya. Apabila kamu mampu, janganlah kamu menyerah dalam melakukan solat sebelum terbit matahari dan solat sebelum terbenam matahari. Maka lakukanlah.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Rasulullah SAW memberi janji, apabila solat Subuh dikerjakan, maka Allah akan melindungi siapa saja yang mengerjakannya seharian penuh. Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “Barang siapa yang menunaikan solat Subuh, maka ia berada dalam jaminan Allah. Maka janganlah cuba-cuba membuat Allah membuktikan janji-Nya. Barang siapa yang membunuh orang yang menunaikan solat Subuh, Allah SWT akan menuntutnya, sehingga Allah SWT akan membenamkan mukanya ke dalam neraka.” (Hadis riwayat Muslim, at-Termizi dan Ibn Majah)

Semoga kita tetap menjaga dan memelihara solat Subuh seperti dijanjikan Allah. Bergegas bangun tidur apabila terdengar laungan azan berkumandang untuk segera mengerjakan solat Subuh.
View technorati.com

Merokok memang membawa MAUT

Kajian meramalkan lebih 36 bilion penduduk dunia mati muda akibat penyakit kronik menjelang 2015.

PENYAKIT yang ‘menyerang’ manusia ialah penyakit berjangkit atau wabak seperti tibi, malaria atau HIV manakala penyakit berpunca daripada manusia sendiri seperti diabetes, penyakit jantung, kanser dan strok.

Akan tetapi, daripada semua jenis penyakit yang berpunca atau dihasilkan manusia, ada beberapa penyakit serius yang diklasifikasikan sebagai ‘kronik’ berikutan ia mencetuskan hampir dua kali ganda jumlah kematian di seluruh dunia berbanding punca kematian lain.

Kumpulan penyakit yang dikenali sebagai ‘penyakit kronik tidak berjangkit’ (CNCD) itu
seterusnya mencetuskan kebimbangan di kalangan saintis serta pakar perubatan sehingga menyebabkan pelbagai usaha dan penyelidikan dilakukan bagi mengatasi penularannya.

Mengikut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), antara penyakit yang termasuk dalam kategori CNCD adalah penyakit berkaitan kardiovaskular, diabetes jenis kedua, penyakit kronik berkaitan respiratori selain beberapa jenis kanser.

Pengarah Institut Antarabangsa Berkaitan Kesihatan Global, Universiti Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNU-IIGH), Tan Sri Mohamed Salleh Mohamed Yasin, berkata CNCD amat dibimbangi kerana menjadi punca kira-kira 60 peratus kematian di seluruh dunia.

“Lebih membimbangkan adalah penyakit kronik CNCD turut mencatatkan 44 peratus kematian terhadap pesakit yang masih muda; jumlah kematian keseluruhan pula dua kali ganda membabitkan penyakit berjangkit termasuk HIV/AIDS, tibi dan malaria,” katanya.

Beliau berkata, dari sudut ekonomi pula, CNCD turut memberi impak negatif yang dahsyat terhadap produktiviti sesebuah negara. Dianggarkan dalam tempoh 10 tahun akan datang, China, India dan United Kingdom, masing-masing akan kerugian AS$558 bilion, AS$237 bilion dan AS$33 bilion akibat kematian rakyatnya yang disebabkan penyakit kronik berkenaan.

“Tanpa ada usaha untuk menghentikan penularan CNCD, dianggarkan 388 bilion penduduk seluruh dunia akan mati akibat penyakit ini dalam tempoh 10 tahun, malah sejumlah 36 bilion penduduk mati pada usia muda menjelang 2015,” katanya yang dilantik menjadi pengarah pertama bagi UNU-IIGH sejak institut itu ditubuhkan pada 1 Mac lalu.

Antara faktor yang menyumbang kepada peningkatan jumlah kes CNCD adalah purata jangka hayat penduduk yang lebih panjang, penggunaan tembakau atau merokok, kurangnya aktiviti jasmani dan pemilihan makanan tidak sihat.

“Sebenarnya kebanyakan punca penularan penyakit CNCD ini boleh dicegah kerana ia membabitkan gaya hidup seseorang. Sebanyak 80 peratus kematian pada usia muda akibat penyakit jantung, strok atau diabetes boleh dielakkan dengan mengamalkan cara hidup sihat selain pengetahuan mengenai aspek farmaseutikal,” katanya.

Beliau berkata, ada penyakit kronik CNCD yang berpunca daripada merokok, justeru dengan menghentikan tabiat merokok, ia secara tidak langsung mampu mengatasi penularan penyakit berkenaan.

“Kajian Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) bersama Kementerian Kesihatan yang diketuai Profesor Dr Syed Mohamed Aljunid mendapati seramai 93,306 penduduk di negara ini meninggal dunia akibat penyakit yang berpunca daripada merokok dari 2004 hingga 2007.
“Malah setiap tahun, lebih 33,000 kes baru dicatatkan bagi penyakit jantung, kanser paru-paru (hampir 3,000) dan penyakit semput kronik (kira-kira 12,800) yang berpunca daripada merokok,” katanya.

Beliau berkata, kerajaan juga membelanjakan sekitar RM3.4 bilion setahun bagi merawat ketiga-tiga penyakit terbabit dan jumlah sebanyak itu pasti dapat disalurkan untuk manfaat lain yang lebih baik jika tabiat merokok dapat dihenti atau dikurangkan.

“Akan tetapi untuk menghentikan tabiat merokok adalah satu cabaran besar di negara kita. Kajian mendapati 49 peratus daripada lelaki dewasa (berusia 18 tahun ke atas) merokok malah wanita pula sebanyak lima peratus.

“Kajian mendapati jumlah perokok wanita meningkat berbanding 20 tahun lalu. Dulu hanya 0.5 peratus tetapi kini sudah lima peratus. Puncanya mungkin disebabkan lebih ramai wanita muda sekarang yang berkerjaya, profesional dan pengaruh iklan syarikat rokok,” katanya.
Kesan buruk rokok sebagai satu daripada pencetus CNCD menyebabkan ada beberapa negara yang mengambil langkah ketat terhadap barang berkenaan bagi mengurangkan jumlah perokok di negara mereka.

“Kanada misalnya cuba mengurangkan jumlah perokok di negara mereka dengan menaikkan harga rokok dengan kadar yang tinggi, melarang menjual rokok secara batang selain memperbanyakkan kawasan larangan merokok,” katanya.
Beliau berkata, aspek pencegahan penyakit CNCD dapat dijayakan menerusi integrasi pelbagai pihak membabitkan bidang sains, teknologi, polisi dan sosial; daripada pemerintah sehingga ke rakyat bawahan.

Sehubungan itu, Mohamed Salleh berkata, pihaknya di UNU-IIGH akan melakukan pelbagai penyelidikan dalam bidang kesihatan global antaranya kualiti dalam sistem penjagaan kesihatan; kajian penyakit dan kaedah kawalan, pembangunan teknologi maklumat dalam kesihatan seterusnya kesan perubahan iklim dan impak globalisasi terhadap kesihatan.
View technorati.com

Sila padankan..


ini ke contoh ARTIS kita?

Subhanallah, saya baru lepas solat maghrib.. Selepas itu terpandang di TV3 yang membuat review pasal Anugerah Juara Lagu. Apa yang saya nak sampaikan disini ialah mengenai Penampilan Artis di dalam kaca TV, sungguh lah seksi.. ibarat kan saya menonton Grammy Awards bukannya Anugerah Juara Lagu. Memanglah benda ini dah lama berlaku… Tetapi pernah kah kita terpikir bahawa kita hidup di dalam negara Islam.
So, tak pandai-pandai lagi pihak yang terbabit untuk mengambil tindakan. Faizal Tahir telah di ambil tindakan tapi bagaimana pula, Artis wanita yang memang jelas salah dalam undang-undang islam…(saya saja cakap undang-undang pada zaman ni mana takut dengan hukum)… Saya pun tak paham kenapa wujudnya Jabatan Agama Islam <– takkan nak tangkap ajaran sesat aje kot. Saya pun tak paham kenapa wujudnya beberapa lagi Jabatan yang di beri tanggungjawab oleh kerajaan untuk memantau aktiviti-aktiviti artis.
Sebenarnya kita tidak boleh mengharapkan Pihak Kerajaan atau Pihak Agama sahaja, Kita sendiri perlu ambil tindakan.. dengan cara tidak memuja pada artis, mempertengahkan isu ini, dan macam-macam cara lagi. Tapi kita tidak melakukan perkara sebegini… Kenapa? Adakah kita takut kita pula yang mengambil tindakan? atau pun NANTI DAH TIADA TEMPAT UNTUK CUCI MATA.
Apa punya gila lah… kalau kita berfikiran sebegini….

p/s :- yang haram tetap haram… tidak boleh di halalkan.. ( Cari rezeki dengan cara elok tak boleh? )
View technorati.com

bagaimana memurahkan rezeki

Rezeki ada dua, rezeki batiniah dan rezeki zahiriah. Satu tak nampak dan satu lagi yang kita nampak.Rezeki batiniah adalah keseronokan yang kita dapat bila melakukan sesuatu. Ia lebih kepada rasa puas hati, suka dan gembira.
Rezeki zahiriah adalah rezeki dalam bentuk wang ringgit yang kita terima bila menyelesaikan sesuatu pekerjaan. Tapi, bagaimana pula nak menarik kemurahan rezeki?
Rahsianya, Anda perlu cari rezeki batiniah dulu. Lakukan pekerjaan yang memberi Anda kepuasan, yang Anda sukai dan yang menjadi minat Anda.
Jika Anda tak merasa seronok dengan sumber rezeki Anda sekarang ini, cari cara bagaimana Anda boleh menjadi seronok melakukannya, seoleh-oleh Anda tak boleh hidup bila tak melakukannya dalam sehari. Cari dan gali keseronokan dalam apa jua pekerjaan yang Anda lakukan. Cara lain, Anda pindah kerja dan cari yang Anda minati walau sesusah manapun caranya.
Sebab, bila dah minat, duit menjadi perkara kedua. Duit yang banyak akan datang sendiri bila kemahiran Anda dah meningkat dan Anda rajin membantu orang lain dengan kemahiran Anda tu, bukan hanya mengharap bayaran yang tinggi. Di sinilah point di mana duit mengalir berterusan tanpa henti. Itulah rezeki zahiriah.
Seorang penulis menjana wang dengan kemahirannya menulis. Dia menulis bahan-bahan bacaan yang memberi kebaikan pada orang lain dan yang menjadi panduan pada orang lain. Lalu, orang lain membeli panduan yang ditulisnya untuk memperbaiki kehidupan mereka, diri mereka dan kewangan mereka. Sudah tentu seorang penulis seronok dengan pekerjaannya menulis.
Seorang technician komputer menjana wang dari pertolongannya membaiki komputer orang lain dan dia dibayar bila komputer rosak yang dibaikinya berfungsi semula seperti biasa. Lagi banyak komputer yang dia baiki, sudah tentu lagi banyak yang dia dapat. Semua duit mengalir tanpa henti. Sudah tentu juga bila makin banyak komputer yang dia baiki, makin seronok dia jadinya.
Rezeki tak mengalir berterusan kerana Anda meletak cari duit di tempat pertama dan cari keseronokan di tempat kedua. Duit akan datang berterusan bila ada keseronokan digabung dengan usaha, kualiti dan keikhlasan.
View technorati.com

BLOG percuma atau berbayar??

Terlebih dahulu, post kali ni tak point kepada sesiapa, ia cuma isu yang ditanyakan kepada saya melalui email, mengapa saya hanya gunakanblog percuma saja ..Sama ada menggunakan blog percuma atau yang berbayar, terpulang pada niat Anda mahu berblog, untuk apa menulis di blog dan tujuan sebenar Anda membina blog.

Saya fokus di tapak blog percuma ni kerana saya menggunakannya 100% untuk berkongsi ilmu dan menyebarkan motivasi di ruang Internet khususnya untuk pengguna Internet Malaysia, Brunei dan Indonesia.Walaupun saya tahu risikonya dari segi kredibiliti, imej dan tanggapan tak professional dari blogger lain, namun di sinilah platfrom permulaan untuk saya pamerkan expertise saya dan minat mendalam pada motivasi.

Buat masa ini saya lebih menumpu pada penambahan info dan artikel-artikel motivasi kerana hasil dari kajian yang saya jalankan, pembaca lebih menumpu pada info di blog dan kejujuran penulisnya.Blog percuma atau berbayar, terpulang pada Anda kerana masing-masing ada kelebihan sendiri, cuma Anda perlu optimasikan ia untuk do something good for others.

Jika Anda masih menggunakan blog percuma atau website percuma, jangan asyik rasa rendah diri dan jangan pula selalu membanding-bandingkan diri dengan blogger professional yang ada host berbayar, terima seadanya itu adalah kelebihan mereka.Buktikan kemampuan Anda pula dengan menjadikan tapak percuma tu untuk memperlihatkan kepakaran Anda bersaing dengan blog-blog lain yang menggunakan host berbayar, lama-kelamaan, pembaca akan respek juga pada Anda, tak kisah sama ada guna host percuma atau yang berbayar.

Saya tak tahu mengapa saya fokus pada blog percuma ni, tapi saya dah tak fikir tu, yang ada dalam minda saya cuma keseronokan menulis dan mengupdate blog. Keseronokan tu juga yang mendorong saya untuk rajin membaca buku-buku motivasi dan berbincang motivasi dengan kawan-kawan melalui Internet.Di alam sebenar, minat saya pada motivasi diperlekehkan dan dipandang serong.

Takde atlit renang lelaki beragama Islam yang minat membaca, dalam masa yang sama minat pada teknologi dan kewangan. Saya tak tahu kenapa saya minat, tapi ia berapi, galak menyala di dalam diri saya.Tips hari ini, jika ada orang perlekehkan apa yang Anda buat, biarkan saja mereka dan jangan biarkan kata-kata mereka menggangu fikiran Anda. Teruskan saja dengan apa yang Anda buat sekarang ini dan perlihatkan hasil kejayaan dari usaha keras Anda, itu akan membuat mereka terdiam kelu!!
Kata Andrew Matthews, Follow Your Heart!
View technorati.com