Barua toke "gores dan menang" yg tak pernah putus asa

KES 1

cerita ni bermula pada ari khamis lepas kat tesco melaka. aku ngan isteri nak pi shopping barang harian. kita dok tengah cari parking pusing2, tiba2 ada sorang chinese ketuk tingkap kete sebelah aku(pemandu), ketuk bertalu2 macam org kurang asam je.

mula aku buat tak tahu, dah lama dgt dok ketuk aku pun bengang le. aku buka pintu dan tanya, apa hal ni? buasa le dia cakap barang free, belum abis dia cakap aku sambar pamplet dia dan nak buka tapi dilekatkan ngan gam. aku bagi balik kat dia.dia nak promot lagi, aku cakap kat dia, pasal ko takel melayu je, pasal ramai chinese yg lalu lalang dan dok dalam kete kat parking tu ko tak terjah, aku cakap ngan nada tinggi dan kuat gak le, ada chinese kat2 situ tengok kat aku.

dia tak tau nak cakap apa, terus pi kat sorang geng dia yang rambut karat kuning dan cite2 apa yg patut kut. mungkin mamat tu supervisor ke bos ke, aku pun tak tau.aku masuk terus ke tesco dan wat report kat tesco guard, upa2nya dorang ni baru lepas spm dan dan byk kali kena tangkap polis masuk penjara/reman lepas tu kuar balik.aku tertanya2 apa kejadahnya undang2 macam ni jika perkara sekecil ni tak boleh nak banteras? ke smua makan gaji buta dan makan rasuah je keje?

aku memang hangin satu badan, aku geram nak sepak je mamat tu jika dia ada lagi dan berkeras nak suh aku ambik barang dia.aku dapat tahu modus operandi dorang sebab seminggu sebelum tu aku dok dalam kete dan jauh dari dorang skit dan perhatikan gelagat dorang. memang confirm 100% dorang target non-chinese terutamanya org melayu.

dia ingat senang2 je nak tipu orang melayu ke ari ni aku pi semula kat tesco dah takde dah geng2 dorang, sebab aku ada dengar pengumuman oleh kakitangan tesco tentang operasi dorang yg mengaku under tesco management.

KES 2

aku dulu masa keje kat tmn melawati kena gak..haha bkn ape aku duk tgk diorang ni asyik aje duk cari mangsa kat car park tu...member aku ade cite keghairan diorang ni cuba menipu..aku pon try la gores...haha betul diorang tu melompat...abg menang abg menang..dia tunjuk keratan paper yang dah siap balut dgn selotep... dia ajak aku gi opis... aku dah tatau nak ngelak camner..ade 2-3 brother lalu kat situ geleng kepala dan bg isyarat jgn jgn...hehe aku dah tau dah diorang ni menipu..aku ckp takleh gi opis dia..bg no dia nanti aku call bila aku dah abis meeting... fuhhh nasib leh lepaskan diri..

KES 3

la ni nyer taktik..... diaorg gune scan.....aku ari tu saja mengenakan diaorg nie.....memula ckp selepas dpt hadiah br byr....aleh2 belum lg scan bende tu, diaorg dah suruh aku slot kad kredit aku.........sebelum tu, byk gak form yg aku isi......mamat cina sekor nie tersengeh2 tgk aku isi form tue ( dalam hati dia tentu seronok yg aku nie mangsanya )sampai nampak gigi berkarat nyer... last, diaorg suruh aku sain form jual-beli, aku x nak...coz, belum dpt hadiah dah suruh aku slot kad kredit aku...sblm nie kater dah dpt hadiah baru bayar....... dhn muka selamba nye aku kata," x pe la bos, u angkat itu hadiah free kasi sama u....saya x mau la".....

KES 4

Betul..mmg s**l lah..
aku biasa pergi kat mydin selayang..depan tu..mmg banyak giler perkara cam ni...kononnya agen drp jaya jusco lah..carrefour lah...giant lah...kalu jumpa aku..aku cakap 'u bukak sendiri lah, mana tau dapat kereta, pastu u jual. Duit tu buat bisnes jual nasi, jadi x perlu cari orang utk gores dan menang lg'

KES 5

x yah layan la depa2 ni..
buang masa je.. cakap x minat je..

dia cakap pom pam pom pam masa kita jalan tu.. wat x tahu je..

Kecuali la anda betul2 berani nak mempermainkan depa ni. gi opis depa.. isik semua form tp jgn kasi alamat penuh...pandai2 le tipu...then time nak sign sebelum gores tu.. cakap je la saje je nak isi borang.. tp x nak sign.

derang comfirm xleh nak buat apa2 selagi kita x sign..pandai2 la bikin alasan.. abis kuat pun kena maki je la.masa aku buat kat satu company ni kat jalan air putih kuantan..derang punya lokasi operasi kat parking kereta depan Kuantan Parade.. ako terpaksa carik alasan sebab mak oii.. ramainya muka penyamun duk dalam opis depa ni.. siap bertattoo naga lagi.. xde la aku takut cuma rasa x selamat je.. maybe ramai sgt bodyguard depa dalam pejabat ni.

wa ari tu cakap nak bincang ngan wife sat.. nasib baik wife ada kat bawah duk dalam kereta.. turun je masuk kete terus cabut.. jauh sikit then berenti perhatikan budak company ni ada turun x cari.. sah..Comfirm mmg cari aku kat bawah tempat aku parking tp mmg muka nampak macam sial je la.. duk merungut2 sambil sepak2 tong sampah tepi longkang tu. huhuhuhu.

moral of story... aku berani buat pasal aku bukan org kuantan.. Kalau kat terengganu ade mende camni mmg dah lama kena hempuk.. rasanya xde lagi la kena offer mende2 macam ni kat bandar K.Trg.

kiranya masih selamat lagi area parking kereta di K.T... cuma yg x tahannya mat pit la selalu tolak jam time parking tu.. x pun geng2 jual syampoo kereta. yg ni mmg ada ler..
tp bermusim

KES 6

aku pernah kene gak, kuar je dr bank, masuk kete terus diorg dtg, ckp dpt brg free, dia bg aku kad gores 2, 1 utk aku 1 utk bini aku, aku pon goresla, dptla ucapan terima kasih, bini aku pon sama gores gak, korg tau dpt ape? dpt perdana siot, yg mamat cina tu pon bkn main seronok tgk dpt perdana, diorg plak yg over excited, padahal bkn diorg yg menang pon, last2 aku ckp tak baik ooo tipu org, terus aku tutup cermin kete aku dan blah, diorg ni mcm dh berlatih utk tipu2 org ni, time dpt kete tu kan main excited lg diorg, ape punya gores da ble dpt perdana, bodoh punya org.

KES 7

saya pun pernah kena mcm ni kat carefour batu pahat, mase tu tgh hari keluar dari carefor tu die follow je masuk je keta terus die ketuk cermin cakap lah die ade buat promosi lah ape ble ble ble pas tu die bagi 1 sampul suruh bukak die kate hadiah utama die vios, hik hik nak gelak ade mase tu, bile bukak je saye dapat boucer RM4K die plak terkinje kinje mcm beruk patutnye saye yg suke sebab menang 4k pas tu die ajak p opis die kat taman maju batu pahat utk scan kat belah bwh sampul tu mane tu dapat vios tu, saye kate taknak tapi die panggil lagi member kononnye mcm samsing lah siap cakap sambil ketuk² bumbung keta, dah ilang saba punye pasal saya keluar bawak stereng lock terus sebat kepale mamat 2 ekor tu tegolek mengelupuh kat paking lot tu, member die yg lain tak berani buat ape takut makan stereng lock kot heheheheh, saya siap sound kat member die yg lain kalau lu tak puas hati panggil lu punya boss jumpa gua sekarang kalau dia mau tau dia mau mati huhuhuhu pakguard kat situ kate geng ni dah seminggu kat tempat tu, seminggu lepas tu saya datang semula kat carefour tu die org dah takde heheh carik port lain kot.

KES 8

aku pun pernah kena gak.. kejadian kat parking tesco.. mula dia suruh aku turnkan cermin.. pas tu dia mula membebel.. aku cakap tak nak.. last2 dia masuk keta duk sebelah aku.. secara sepontan aku yg kuar keta aku.. pas tu aku tekan remote keta.. lock!!! dia terbangang duk kat dalam sensorang.. pas tu dia nk kuar tapi lock.. dia buka gak.. pas tu bunyi alarm keta aku.. ramai orang yg lalu lalang semua tengok mamat cina tu.. tak sampai seminit ada la 6-7 orang berkumpul tanya aku apasal.. aku cakap cina ni masuk nak curik keta .. terus cina tu blah sebab takut kena pukul kot.. cara ni elok digunakan kalau pempuan yg kna ditempat2 orang ramai..

1 comment:

Anonymous said...

Geng Nabinco ni sekarang target orang Melayu dan India sebab kegiatan mereka sudah terbongkar dalam akhbar Cina untuk sekian lama, jadi susah nak memangsai orang Cina.