MB Perak Mohammad Nizar lawat keluarga letupan kilang tepung malayan flour mill

PERHATIAN : (gambar ini mungkin tidak tersiar dalam media arus perdana. bagaimanapun, ia jelas membayangkan keterbukaan kepemimpinan baru perak, selain harapan untuk melihat suasana politik melangkaui batasan perkauman)

menteri besar perak yang baru, ir mohammad nizar jamaluddin, meluangkan masa melawat keluarga mangsa letupan kilang tepung malayan flour mill di manjung,(18 mac 2008). turut bersamanya adalah adun dap, ngeh koo han.dalam gambar ini, mereka meluangkan masa di rumah seorang daripada tiga mangsa yang terbunuh, loh lai kita, dari sitiawan.mohamad niza yang boleh bertutur dalam bahasa tionghua, turut memujuk anak mangsa, loh min yee, 10, yang meratapi kehilangan bapanya.




Assalamualaikum......

Baru balik dari sebuah kampung yang telah dilawati oleh Menteri Besar Perak yang baru. Ia merupakan satu lawatan tidak rasmi....satu ziarah keatas keluarga mangsa kilang tepung yang terbakar dan meletup di Lumut semalam.Mangsa telah disemadikan malam semalam.Aku tumpang berbangga kerana hari ni telah berpeluang mengiringi YAB MB Perak yang baru.....U all nak tahu....."radio car" pun dok belakang kereta aku tau...hehehheheh..pasal aku dok depan sekali mengiringi rombongan MB tersebut.

Dalam pada tu....ada jugak orang2 kampung yang berasa hairan dengan kehadiran polis2 yang mengiringi YAB MB Perak tersebut.....sebelum sampai rumah keluarga tersebut, siap bunyi siren lagi. Orang2 kampung rasa heran pasal ada radio car.....apa depa ingat MB selain BN tak berhak dilayan macam tu ker.....hapaaaa punya pemikiran.

He is still our MB no matter from which party he came from.....Keep in mind MB ialah Ketua Eksekutif dalam negeri bukannya Ketua Parti dan bukan hanya mewakili mana2 parti sahaja.Aku berpeluang dok dekat MB masa kat dalam rumah keluarga mangsa tu. He is very,very,very humble person....masuk2 terus dok bersimpuh dan jumpa dengan keluarga mangsa. Supprisingly....tiba-tiba dia terus mengetuai bacaan Tahlil.Tanpa kusedari.....aku sebak dan terus menitiskan air mata.....bukan kerana sedih dengan kehilangan mangsa (aku pun tak kenal sangat dengan family tu) tetapi kerana tindakan MB tu sendiri yang jarang2 kita lihat ada pada pemimpin2 lain.

Mungkin situasi ni dah jadi biasa di kalangan pemimpin2 di Kelantan tapi bagi kami yang di Perak ni mungkin agak asing dan belum pernah lagi tengok dilakukan oleh MB 2 Perak lain yang sebelum ni (sejak aku dilahirkan di dunia ni laaaa). Touching sangatttt, dengan anugerah dari ALLAH tu.Walaupun ia merupakan satu pertemuan yang cukup singkat tetapi kesannya cukup mendalam bagi diriku...mungkin orang2 lain yang hadir dalam majlis ringkas tu tadi turut merasai apa yang aku rasa.....Dengan "tersentuhnya"hati-hati yang hadir dalam majlis itu tadi, moga2 ianya akan meningkatkan lagi ketakwaan kita pada Allah....InsyaAllah.Macam biasalah....aku tetap tak kan melepaskan detik2 manis bersama YAB MB begitu saja.

So....aku sempatlah capture few photo dan juga ucapan ringkas YAB MB sebelum keluar dari rumah mangsa untuk dikongsi bersama u all semua.Keluar2 rumah....terus "diserbu" oleh TV3. YAB MB terus ditemuramah oleh TV3 & aku pun tumpang sekaki dok dekat2 YAB MB.. ..hehheheheh. Tapi dalam hati aku terus berkata2 " boleh pecaya ker dengan TV3 ni......temuramah dekat 5 minit.....kluaq tv, tinggal 3 saat..hahahah.

Pada aku....budak2 TV3 tu cukup bagus dan seronok dengan MB baru tapi bila sampai ke tangan Penerbit....paham2lah. Silap ari bulan gambaq pun jadi still....hehehe.Last2 pembaca berita jer yang bercakap " MB Perak berkata.....bla bla bla", sampaikan kita nak dengaq suara MB pun tak dapat....kejam....kejamHangpa buatlah camtu sampai bila2 TV3 ooooooiiiii....dah terbukti tindakan hangpa yang melaporkan berita yang berat sebelah tu telah berjaya menumbangkan BN yang cukup "Power Rangers" satu ketika dulu.

Rakyat sekarang tak lagi kempunan kalau tak dapat tengok berita hangpa kerana dah ban yak media2 lain yang boleh dijadikan pilihan........... TV Kelantan ada, TVPAS ada and off course YouTube macam2 ada, MalaysiaKini, MalaysiaToday dan banyak lagi.....

Rasa2 cukuplah sampai di sini dulu.....dan sudah pasti berita yang aku sampaikan ni ahead daripada mana2 berita yang dikeluarkan oleh RTM mahupun TV3.

No comments: