Misteri: Bayang pencuri dalam air

Saya ingin berkongsi satu pengalaman pelik dan aneh yang berlaku ketika saya pulang ke rumah mertua di Kelantan baru-baru ini.

Kebetulan pada suatu pagi, tok saudara yang rumahnya berada di sebelah rumah mertua mengalami kecurian wang tunai sebanyak RM 300.00.Saya yang mendengar mereka ingin pergi berjumpa seorang tok bomoh di Pengkalan Kubur rasa sangat teruja apabila mendengar cerita bahawa tok bomoh tersebut boleh membuatkan bayang pencuri muncul di dalam air dalam gelas.Kononnya jika kecurian itu berlaku pada waktu terdekat, bayangan tersebut menjadi lebih jelas.

Kejadian berlaku dalam lingkungan pukul 4 pagi hingga 5 pagi hari tersebut. Saya pun menawarkan diri untuk menghantar mereka ke rumah tok bomoh dan kami pergi ke sana jam 2.00 petang.Rumah tok bomoh hanya 3 minit dari Pekan Pangkalan Kubur dan terletak berhampiran jalan utama. Ketika kami datang seorang lelaki berusia 40an menyambut kami di muka pintu dengan berpakaian singlet dan seluar slack lusuh.

Saya merupakan seorang graduan dalam bidang sains teras di sebuah universiti tempatan.Berkemahiran serba sedikit dalam bidang komputer dan fotografi digital dan amat meminati Adobe Photoshop CS. Memikirkan kemungkinan boleh membantu jika gambar tersebut benar-benar wujud, saya membawa kamera digital fujifilm kesayangan bersama. Namun saya tidak menaruh apa-apa harapan tinggi pada asalnya kerana sebagai orang sains, biasalah kami dididik untuk berpegang pada prinsip dan hukum-hukum sains.

Kami berbual lama dengan tok bomoh yang agak mesra dan kelihatan seperti tipikal orang Melayu Kelantan. Sama-sama bercerita mengenai masalah kecurian dan keruntuhan akhlak muda-mudi serta kaedah pembasmian masalah tersebut secara perbandingan di Thailand dan di Kelantan. Seketika tiba-tiba dia bertanyakan nama tuan punya duit serta jumlah duit yang hilang lalu menuju ke sudut rumah sambil membelakangkan kami.Dia mengadap satu mangkuk bara api yang telah disediakan oleh isterinya dan mengambil segelas air dari bawah satu meja kecil serta sehelai kain putih.

Kami nampak perkara yang dilakukannya kerana jarak antara kami tak sampai dua meter walaupun dia membelakangkan kami. Saya perhatikan dia membakar kemenyan, mengusap gelas air tersebut dengan kain di atas bara api tersebut hampir 2-3 minit. Mula-mula dia menyatakan payah nak nampak..tetapi selepas beberapa minit kemudian dia mempelawa kami melihat bayang wajah di dalam air gelas tersebut.Kami bawa gelas tersebut berhampiran pintu rumahnya dan meletakkan di atas muka pintu di bawah sinaran matahari petang.

Saya mengambil kesempatan menangkap beberapa keping gambar close up sementara tok sedara turut cuba mengenalpasti. Pada mulanya saya agak hairan bagaimana gambar bayang orang boleh kelihatan (Lelaki) tetapi macam bayang sahajalah. Saya pun berbisik dengan isteri dan adik ipar untuk memproses gambar tersebut di rumah menggunakan photoshop.Mungkin kelihatan lebih jelas.

Cuba perhatikan gambar-gambar di bawah. Saya tidak memanipulasikan sebarang objek menggunakan photoshop...saya cuma meningkatkan kesan zoom, ubahsuai lighting, auto levels, auto colors dan menggunakan kesan-kesan minimum. Perhatikan wajah aneh yang muncul..rupa-rupanya bayang itu bukan sekadar bayang sahaja..!

Terdapat 15 keping gambar asal..dan ini merupakan gambar-gambar yang terjelas.....Bersama-sama ini saya sertakan 3 keping gambar asal terbaik sebagai sisipan jika ada sesiapa yang boleh menolong menjelaskan lagi perkara ini. Sebagai orang yang berpendidikan sains, perkara ini benar-benar menghairankan saya.

sumber : isuhangat.blogspot.com

p/s: bukan saya







No comments: