Proton keluar model baru guna NGV

KUALA LUMPUR 16 Jun - Proton dijangka mengeluarkan kenderaan model terbaru iaitu teksi yang menggunakan gas asli untuk kenderaan (NGV) sebagai alternatif utama bagi menggantikan petrol dan diesel, Ogos ini.

Presiden Persatuan Pengedar-pengedar Proton Edar Malaysia (PEDA), Wan Ahmad Sepwan Wan Abdul Rahman berkata, kenderaan itu dijangka menjadi penyelesaian jangka panjang terbaik untuk golongan pekerja terutamanya di bandar-bandar besar yang menggunakan pengangkutan itu ke tempat kerja.''Kita lihat kemajuan di Jepun dan Korea.

Mereka jauh ke hadapan dan sudah lama menggunakan NGV sebagai bahan api utama.''Proton lihat penggunaan teksi NGV ini boleh diperluaskan. Sebab itu, kenderaan model terbaru itu akan dikeluarkan sebagai permulaan," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Semalam, Pengarah Komunikasi Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Mohd. Yusof Abdul Rahman menggesa Proton supaya mencipta pengeluaran kereta nasional dengan menyediakan tangki NGV yang mungkin lebih kecil dan boleh diletakkan meliputi kawasan tengah dan belakang di bawah kereta.

Tambah beliau, langkah itu boleh dilakukan terhadap semua kenderaan baru keluaran Proton dalam usaha menggalakkan penggunaan NGV ketika negara dihambat dengan kenaikan harga petrol dan diesel.Wan Ahmad seterusnya berkata, model teksi itu juga telah direka untuk mesra penumpang dan mempunyai ruang yang lebih luas di bonet belakang kenderaan tersebut.

''Model ini tidak akan mengambil lebih ruang bonet seperti teksi NGV hari ini. Ia direka khas untuk penggunaan NGV," katanya.Menurutnya, model teksi NGV itu dijangka menjadi langkah awal kepada pengenalan model kenderaan NGV untuk penggunaan persendirian.''Kita yakin model ini akan digunakan secara meluas dan akan diterima semua pemilik kenderaan dalam masa yang singkat.

''Ia jelas menjimatkan jika dibanding dengan petrol. Penggunaan kenderaan NGV akan menjadi alternatif utama masalah kenaikan harga minyak dunia," ujarnya.Sehubungan itu, beliau berkata, kerjasama kerajaan, pembekal NGV dan pengusaha stesen minyak adalah penting untuk merealisasikan penggunaannya secara meluas.

''Banyakkan stesen minyak yang menjual NGV dan perluaskan promosi serta galakan pengunaan gas ini,'' katanya.Beliau seterusnya memberitahu, langkah menggunakan NGV itu perlu dimulakan ke atas semua teksi sebelum diperkenalkan kepada kenderaan persendirian.

No comments: