Pemberi maklumat bakal jadi OKB

PELABUHAN KLANG: Pemberi maklumat kepada Kastam Diraja Malaysia (KDRM) berkaitan kes penyeludupan, penghasilan rokok palsu dan yang berkaitan dengan bidang kuasa agensi berkenaan bakal menjadi ‘Orang Kaya Baru’ (OKB) jika maklumat mereka berjaya menyelesaikan kes disiasat.

Ganjaran diberikan pula dalam bentuk tunai dan difahamkan mencecah ribuan hingga ratusan ribu ringgit bergantung kes yang diselesaikan.Pemberi maklumat turut dirahsiakan identitinya dan dilindungi daripada ancaman pihak tertentu termasuk ahli sindiket penyeludupan dan yang terbabit dalam kegiatan haram sedang disiasat.

Kes terbaru, mungkin ada pemberi maklumat bakal menjadi OKB selepas membantu KDRM merampas hampir 33,000 karton rokok dianggarkan bernilai lebih RM3.5 juta, Khamis lalu.Ketika mendedahkan rampasan berkenaan, Timbalan Ketua Pengarah KDRM (Pencegahan), Datuk Mardina Alwi, berkata serbuan dijalankan pada jam 2 petang di sebuah gudang, di sekitar Pandamaran, di sini.

“Berdasarkan maklumat, sejumlah besar rokok putih dibawa masuk tanpa permit, baru-baru ini, dan hasil risikan mendapati ia berasas.“Bahagian Pencegahan kemudian melakukan serbuan di gudang terbabit dan menemui longgokan besar rokok putih yang selepas disiasat tidak mempunyai setem cukai,” katanya, semalam.

Dua lelaki warga tempatan turut ditahan di gudang terbabit, seorang dipercayai pemilik dan seorang lagi pekerjanya. Orang ramai yang mempunyai maklumat boleh hubungi KDRM di talian bebas tol di 1-800-88-8855 atau di 03-31792321.

Kena simpan no phone nie

No comments: